Brev:
Sygemelding eller?
21. juni 2010
Alder:
0 mdr.
Sygemelding eller?
Kære Helen
Jeg er gravid for 2. gang og lige nu i uge 26. Jeg har haft smerter i bækkenet siden uge 12 ca. - jeg husker det desværre ikke så præcist. I starten sad det kun i venstre side som en "nivende" smerte, hver gang jeg tog et skridt på venstre fod. I løbet af de sidste 3 uger er jeg blevet øm i hele bækkenet.
Jeg blev først rigtig opmærksom på, at det var bækkenløsning for 3 uger siden. Siden da har jeg været mere forsigtig og fulgt de gængse råd.
Vi har en dreng på 3 år, og i den graviditet havde jeg samme type smerter - dog kun i venstre side - i de sidste par måneder af graviditeten. Men jeg fik det aldrig undersøgt og var ikke opmærksom på, at det kunne være et belastet bækken. Jeg gik fra 4 uger før tid og havde en normal fødsel.
Jeg arbejder fuld tid (kontorarbejde) og er nu meget i tvivl om, hvor alvorligt jeg skal tage dette her. Det gør ondt, hver gang jeg går, men kan dæmpes, når jeg går langsomt og "vuggende", så det gør jeg. Jeg har hørt, at det tager længere tid at komme sig over efter fødslen, jo værre det bliver i graviditeten.
Min mand sejler og skal væk i 3 uger næste gang, hvor jeg får hjælp nogle af dagene fra bedstemødre. Jeg har derudover aftalt en ugentlig hjemmearbejdsdag med min arbejdsgiver, hvor jeg kan smække benene op.
Jordemoder og læge siger, det kun er mig, som kan mærke, hvor meget jeg skal passe på. Men altså... smerte er jo individuelt, så jeg synes, det er ret svært at vurdere. Jeg er for nylig begyndt at få ondt i lænden også. Jeg har haft rygproblemer i mange år, men går til en kirporaktor, som har fået ret godt styr på det. Jeg går derudover til yoga for gravide (a 5 gange i alt, mangler 2).
Jeg havde stress i min sidste graviditet og fik en depression efter fødslen, som jeg har været i behandling for (mere stressbetinget depression end fødselsbetinget, fødslen var nok bare udløseren). Så jeg svor, at min næste graviditet skulle have mig og den ufødte i ubetinget fokus. Men nu tøver jeg alligevel med en sygemelding, fordi jeg er i tvivl om, hvorvidt det er lidt overdrevet.
Jeg læser meget, både faglitteratur og på nettet og vægter ekspertvurderinger højt. Jeg synes dog, jeg blev fejet en smule af både hos læge og jordemodercenteret - aben blev ligesom lagt tilbage til mig, da jeg havde brug for en vurdering fra nogle andre bedre kvalificerede end mig.
Bortset fra bækkenløsningen har min graviditet været problemfri, ligesom sidst.
Venlig hilsen
Lotte