Vuggestuestart - 15 mdr.

26. september 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Vuggestuestart - 15 mdr.

Hej Helen.

Så har vi brug for dit råd igen:) Denne gang om et ret følsomt emne for os. Vores søn er lige startet i vuggestue for en uge siden. Indkøring foregår over en uge.

Mandag var han der 1,5 time med mig, og fandt det hele rigtig spændende.

Tirsdag var han der alene en time. Her havde han været lidt beklemt ved situationen under formiddagsmad (og ikke spist), men virkede glad da de begyndte at lege. Jeg spiste frokost med ham i vuggestuen den dag.

Onsdag var han der alene i to timer, og var på tur. Det havde han været vild med og virkede også rigtig glad da jeg hentede ham under frokost. Da jeg kom havde han ikke rørt sin mad, men da jeg satte mig ved ham begyndte han at spise. Under aflevering om morgenen begyndte han at græde da jeg vinkede farvel (var i favnen på pædagog).

Torsdag skulle han for første gang sove lur efter frokost (og hentes når han vågnede). Han havde grædt under putning, men sov så 2 timer. Han var ikke ked af det da han vågnede. Men da jeg kom små-græd han da jeg tog ham op. Han virkede helt ved siden af sig selv resten af dagen. Det bemærkede både jeg og hans far. Ikke vores glade livlige dreng. Da jeg afleverede ham den morgen, græd han endnu mere end onsdag morgen. Det stoppede dog igen med det samme efter jeg gik.

Fredag var han pylret hjemmefra, og ville op til mig på tidspunkter hvor han normalt aldrig beder om det. Han virkede ked af det. Vi havde en rolig morgen, og fik også hygget hjemme inden afgang. Da vi kom til vuggestuen var han glad, og løb selv hen til vasken for at få vasket hænder. Ville gerne holde mig i hånden på vej ind på legepladsen, men var i fint humør. Da vi kom til pædagogen, sagde hun “godmorgen”, og så græd han. Jeg tog ham op og trøstede, og talte med pædagogen om lidt af hvert. Da jeg sagde ...

Annonce

... farvel og god dag, begyndte han at skrige(ret voldsomt) og klamre sig til mig. Han ville ikke over til pædagogen og var helt ulykkelig. Hun fik ham vristet fri og jeg vinkede og gik. Av.

Ku dog høre at gråden stoppede 30 sek efter. Talte i tlf med pædagogen 10 min efter, som sagde han var rolig igen. Den dag var de også på tur, hvilket han havde været glad for. Han havde ikke rørt sin mad. Været ked af det ved putning og grædt, men var faldet relativt hurtigt i søvn( pædagogen holder ham på maven når han græd under putning).

Da jeg hentede ham efter lur lignede det at han hyggede sig. Han græd lidt da jeg tog ham op, men mere på en protesterende måde, end som når han er ked af det. Han var rigtig glad hele eftermiddagen, og vi kunne kende vores glade dreng igen. Idag lørdag har han også været rigtig glad.

Vi vil gerne spørge dig om følgende:

-Er det okay han blir så ked af det ved aflevering? Og er det okay bare at gå selvom han skriger?

-Er det okay han ikke vil spise i vuggestuen? Hvor længe må det stå på, før det er et skidt tegn?

-Er det okay han græder når de putter ham? Det gør han aldrig når vi putter herhjemme. Han har hans bamse og sut med.

Vi er så bange for han ikke har det godt! Og er meget i tvivl om, hvor længe de “dårlige” tegn bare er pga indkøring og fordi det er ukendt, eller om man skal være bekymret allerede?

Det skal også lige nævnes at han har kaldt rigtig meget på mig om natten, halvvejs i søvne. Jeg har taget ham over til mig i sengen og holdt en hånd på ham for at give tryghed. Det har virket okay, men viser nok også at han er lidt beklemt ved situationen?
Han skal have korte dage ihvertfald indtil jul, hvor han er der fra 9-14 tre dage om ugen, fra 9-11.30 en dag, og fri en dag.

Glæder os til at høre fra dig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor