Dagpleje eller Vuggestue - 18 mdr.

14. september 2020

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Dagpleje eller Vuggestue - 18 mdr.

Hej Helen

Det er faktisk fair nok, hvis du ikke føler du kan give entydigt svar denne gang, men alligevel vil jeg gerne høre dine betragtninger og råd.

Vi er nået til den erkendelse, at vores dreng ikke bliver glad for sin dagplejemor, og skal derfor skifte. Sundhedsplejersken og dagplejepædagogen har anbefalet os en dagpleje, hvor han kan tælle for to, fordi det pt virker til, at han er meget sensitiv, og reelt nok er et mere krævende barn.

Det kan være lidt hønen og ægget: Er han sensitiv fordi han ikke er tryg, eller er han ikke tryg, fordi han er sensitiv.

Jeg har flere gange oplevet, når vi har besøgt familier med jævnaldrende, at han reagerer meget voldsomt med gråd, hyperventilering og nærmest angst, når de andre børn hviner/skriger eller bevæger sig voldsomt. Også selvom han sidder trygt og godt hos mor/far og vi tager det stille og roligt. Det er så slemt, at vi må forlade selskabet. Dagplejemoren fortæller også, at han er utryg ved de andre børn og deres forældre, og vil bæres/sidde på hende hele tiden. Derfor hælder jeg nok mest til at tro, at han i hvert fald er lydsensitiv, og det ligesom er dér den er startet. Derfor hælder jeg nok også mest til en dagplejemor fremfor en vuggestue.

Samtidigt har han et ret stort behov for stimuli. Vi oplever frustration og irritation når der sker for lidt. Vi er nok ...

Annonce

... den type forældre, der er meget på, samtidigt med at vi også er opmærksomme på, at han også skal lege alene engang imellem. Han kan ikke lide at tumle vildt, men til gengæld kan han bruge enormt meget tid på at få læst bøger, som egentligt er lavet til ældre børn. Mens vi har læst os til, at børn godt kan lide gentagelser, så vil han gerne have nye bøger og nyt legetøj hele tiden og det føles som om han lærer nye ord næsten hver dag. Vores hus ligner efterhånden en vuggestue i omfanget af varierede aktiviteter, og balancen og selvtilliden har fået et nøk op af efter vi fik legeskum med trapper og forskellige rutchebaner i stuen. Min bekymring bliver så, om der sker for lidt hos en dagplejemor. Måske bliver han også frustreret fordi han keder sig.

Sidst, har jeg på fornemmelsen at han er utryg ved små rum.

Det er som om han har behov for 'få mennesker', men 'masser af plads og stor variation i stimuli'. Så det ene tæller for dagpleje, og det andet måske mere for vuggestue?

Hvordan kan jeg vurdere det?
Kan du dele dine tanker. Om ikke andet, så kan jeg bruge dem til at komme videre med.

Sidst, men ikke mindst. Vi skal møde en ny dagplejer i næste uge. Kommunen fortæller at hun er uddannet i sensitive børn og tit bliver brugt til netop disse børn. Hvad skal vi være opmærksomme på for at vurdere om hun er den rigtige?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder