Brev:
Dagpleje eller Vuggestue - 18 mdr.
14. september 2020
Alder:
18 mdr.
Dagpleje eller Vuggestue - 18 mdr.
Hej Helen
Det er faktisk fair nok, hvis du ikke føler du kan give entydigt svar denne gang, men alligevel vil jeg gerne høre dine betragtninger og råd.
Vi er nået til den erkendelse, at vores dreng ikke bliver glad for sin dagplejemor, og skal derfor skifte. Sundhedsplejersken og dagplejepædagogen har anbefalet os en dagpleje, hvor han kan tælle for to, fordi det pt virker til, at han er meget sensitiv, og reelt nok er et mere krævende barn.
Det kan være lidt hønen og ægget: Er han sensitiv fordi han ikke er tryg, eller er han ikke tryg, fordi han er sensitiv.
Jeg har flere gange oplevet, når vi har besøgt familier med jævnaldrende, at han reagerer meget voldsomt med gråd, hyperventilering og nærmest angst, når de andre børn hviner/skriger eller bevæger sig voldsomt. Også selvom han sidder trygt og godt hos mor/far og vi tager det stille og roligt. Det er så slemt, at vi må forlade selskabet. Dagplejemoren fortæller også, at han er utryg ved de andre børn og deres forældre, og vil bæres/sidde på hende hele tiden. Derfor hælder jeg nok mest til at tro, at han i hvert fald er lydsensitiv, og det ligesom er dér den er startet. Derfor hælder jeg nok også mest til en dagplejemor fremfor en vuggestue.
Samtidigt har han et ret stort behov for stimuli. Vi oplever frustration og irritation når der sker for lidt. Vi er nok den type forældre, der er meget på, samtidigt med at vi også er opmærksomme på, at han også skal lege alene engang imellem. Han kan ikke lide at tumle vildt, men til gengæld kan han bruge enormt meget tid på at få læst bøger, som egentligt er lavet til ældre børn. Mens vi har læst os til, at børn godt kan lide gentagelser, så vil han gerne have nye bøger og nyt legetøj hele tiden og det føles som om han lærer nye ord næsten hver dag. Vores hus ligner efterhånden en vuggestue i omfanget af varierede aktiviteter, og balancen og selvtilliden har fået et nøk op af efter vi fik legeskum med trapper og forskellige rutchebaner i stuen. Min bekymring bliver så, om der sker for lidt hos en dagplejemor. Måske bliver han også frustreret fordi han keder sig.
Sidst, har jeg på fornemmelsen at han er utryg ved små rum.
Det er som om han har behov for 'få mennesker', men 'masser af plads og stor variation i stimuli'. Så det ene tæller for dagpleje, og det andet måske mere for vuggestue?
Hvordan kan jeg vurdere det?
Kan du dele dine tanker. Om ikke andet, så kan jeg bruge dem til at komme videre med.
Sidst, men ikke mindst. Vi skal møde en ny dagplejer i næste uge. Kommunen fortæller at hun er uddannet i sensitive børn og tit bliver brugt til netop disse børn. Hvad skal vi være opmærksomme på for at vurdere om hun er den rigtige?
Hilsen