Ulykkelig ved aflevering i vuggestue og mediepåvirkning

20. november 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Ulykkelig ved aflevering i vuggestue og mediepåvirkning

Kære Helen,

Min dreng (2,5 år) har aldrig været glad for at blive afleveret i vuggestue og jeg synes ikke det er blevet nemmere af at vi har skiftet vuggestue pga flytning for et halvt års tid siden.

Han har aldrig været nem at aflevere og nu hvor jeg er på barsel med lillesøster er det virkelig hårdt fordi jeg jo sådan set er hjemme. Jeg føler, jeg svigter ham ved at aflevere ham grædende.

Medierne drøner rundt i hovedet på mig med opråb som “der mangler hænder” “dit barn bliver ikke set og hørt”... Hvad nu hvis de vilkår ikke er optimale for min dreng. Børn er jo forskellige. Min store dreng ville for eksempel godt kunne fungere i det, men ham her er bare meget forsigtig og bliver hurtig utryg, hvis tingene er for voldsomme eller hvis han ikke bliver forberedt. Han er i en integreret institution, så det er lidt vilde forhold sommetider. Jeg gruer for, når han skal starte i den børnehave til marts.. åh..

Jeg har haft en ugentlige fridag med ham siden lillesøster kom til verdenen for fire måneder siden og han nyder det, så det fortsætter vi med. sommetider bliver det to dage. Han nyder sin lillesøster og jeg kan se at fridagene giver ham en god tæt relation med hende.

Jeg har gået med tanker om ...

Annonce

... at hjemmepasse, men vi kan kun gøre det i et års tid pga økonomien og så skal han ud i det igen, og nu i en anden institution, da vi jo melder han ud af den gamle. Er også nervøs for hans sociale liv, hvis jeg hjemmepasser, da jeg jo også har lillesøster og derfor måske ikke drøner rundt i legegrupper.

Vi er i fin kontakt med pædagogerne og de kan godt se vores tanker omkring at han måske føler det lidt overvældende.

Jeg har haft ham hjemme i en uge i sidste uge for at prøve det af. Han nød det, men sagde et par gange i løbet af ugen, at han gerne ville i vuggestue. Det er vel også et godt tegn. Pædagogerne siger at han har det godt og han har en god ven. De skal følges i børnehave.

Kan det præge ham negativt, gøre ham angst, hvis han bare ikke er robust nok til det her institutionsliv?

Frygten er jo også, at selvom han ikke går og græder, at han alligevel går rundt med for meget utryghed/savn eller noget andet som pædagogerne ikke ser.

Jeg tror bare det bekymre mig, at vi aldrig rigtig kommer over på den anden side, hvor det er ok at blive afleveret. Efter en ferie er der logisk sværere, men burde det ikke blive nemmere efterhånden og hvad skal jeg evt. holde øje med.

Bedste hilsner
Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.