Sutteafvænning 6 mdr og dårlig samvittighed

29. juli 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Sutteafvænning 6 mdr og dårlig samvittighed

Hej Helen.

Jeg har en datter på 6 mdr som er svært glad for sin sut. Hun har en storesøster på 24 måneder, som aldrig ville bruge sut, men brugte brystet istedet.

Lillesøster fik også kolik ligesom storesøster havde det og jeg tænkte derfor at det var smart at introducere sut, da jeg selv er ret flad efter to graviditeter i træk med svær graviditetskvalme, bækkenløsning og sengeliggende det meste af tiden. Men lillesøster havde hold i nakken som vi ikke opdagede ( og deraf fladt baghoved), svær mælkeallergi, svære svampeinfektioner i mavetarmsystemet og kolik. Tog ikke nok på i vægt og har nu ekstremt svært ved at amme, har ikke tålmodighed nok når hun er træt ril at mælken løber til og har dårlig sutteteknik. I tre måneder har sutten kunne give hende ro så bår hun slap brystet og skreg fik hun sut og kunne så efter nogle sekunder amme videre.

Alt i alt en masse dårlig samvittighed hos mig over alt det som bare ikke er lykkedes og en baby der stadig græder meget, let bliver frustreret ...

Annonce

... og tager max 3 timers søvnstræk om natten før hun ammes igen og i løbet af dagen ingen rytme og sover mellem 1/2-1,5 times lure. Det er lykkedes at amme hende i nu 6 måneder selvom jeg har forsøgt at lokke modermælkserstatning i hende (det for mælkeallergikere er også forfærdeligt). Baghovedet er ikke nær så fladt efter hun sover på siden og igen kan dreje hovedet til begge sider.

Nu vil jeg så gerne hindre at hun bliver fortsat afhængig af sutten - både for min søvns skyld om natten og for hendes skyld mht tænder, vejrtrækning etc... har du erfaringer med sutteafvænning? Hvor lang tid tager det på denne alder? Bør jeg starte om dagen kun? Eller tage den fra hende helt? Vil hun bare bliver traumatiseret af det når hun ikke forstår det? Og kan du ellers komme med gode råd til hvordan jeg får skabt noget rytme omkring en generelt temperamentsfuld baby der fik en svær start? Og til en mor som er noget tyndslidt, føler sig utilstrækkelig og med meget dårlig samvittighed?

Med venlig hilsen
Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.