Brev:
Sutteafvænning 6 mdr og dårlig samvittighed
29. juli 2019
Alder:
6 mdr.
Sutteafvænning 6 mdr og dårlig samvittighed
Hej Helen.
Jeg har en datter på 6 mdr som er svært glad for sin sut. Hun har en storesøster på 24 måneder, som aldrig ville bruge sut, men brugte brystet istedet.
Lillesøster fik også kolik ligesom storesøster havde det og jeg tænkte derfor at det var smart at introducere sut, da jeg selv er ret flad efter to graviditeter i træk med svær graviditetskvalme, bækkenløsning og sengeliggende det meste af tiden. Men lillesøster havde hold i nakken som vi ikke opdagede ( og deraf fladt baghoved), svær mælkeallergi, svære svampeinfektioner i mavetarmsystemet og kolik. Tog ikke nok på i vægt og har nu ekstremt svært ved at amme, har ikke tålmodighed nok når hun er træt ril at mælken løber til og har dårlig sutteteknik. I tre måneder har sutten kunne give hende ro så bår hun slap brystet og skreg fik hun sut og kunne så efter nogle sekunder amme videre.
Alt i alt en masse dårlig samvittighed hos mig over alt det som bare ikke er lykkedes og en baby der stadig græder meget, let bliver frustreret og tager max 3 timers søvnstræk om natten før hun ammes igen og i løbet af dagen ingen rytme og sover mellem 1/2-1,5 times lure. Det er lykkedes at amme hende i nu 6 måneder selvom jeg har forsøgt at lokke modermælkserstatning i hende (det for mælkeallergikere er også forfærdeligt). Baghovedet er ikke nær så fladt efter hun sover på siden og igen kan dreje hovedet til begge sider.
Nu vil jeg så gerne hindre at hun bliver fortsat afhængig af sutten - både for min søvns skyld om natten og for hendes skyld mht tænder, vejrtrækning etc... har du erfaringer med sutteafvænning? Hvor lang tid tager det på denne alder? Bør jeg starte om dagen kun? Eller tage den fra hende helt? Vil hun bare bliver traumatiseret af det når hun ikke forstår det? Og kan du ellers komme med gode råd til hvordan jeg får skabt noget rytme omkring en generelt temperamentsfuld baby der fik en svær start? Og til en mor som er noget tyndslidt, føler sig utilstrækkelig og med meget dårlig samvittighed?
Med venlig hilsen
Anne