Flytning og klippe negle

24. februar 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Flytning og klippe negle

Kære Helen.

Endnu engang tak for hjælpen ift. dit sidste brev. Det går stadig godt med den lille, som trives. Aften-uroen ser ud til at være bedret en smule, nattesøvn og lure går rimeligt og den lille trold bliver mere og mere opmærksom og bevidst omkring sine omgivelser og vores ansigter (vi er i øvrigt to mødre til barnet, og ikke mor og far) :-)

Jeg har følgende spørgsmål:

1) Vi står snarligt overfor at skulle flytte, for at komme tættere på familien. Vores lille datter er 11 uger omkring flytningen. Ved du mon, om min datter er så bevidst på det tidspunkt, at hun vil reagere på flytningen? Her tænker jeg på de nye omgivelser, nye lyde, lugte mm. Vi tager selvfølgelig "kendte" ting med som puslebord, uro, barnevogn mm. Jeg tænker, at det nok skal blive fint, er bare nysgerrig på, hvorvidt hun er stor nok til at kunne reagere på de nye omgivelser - og i så fald, hvad vi evt. kan være opmærksomme på for at gøre flytningen så nem som mulig for hende?

2) Jeg kommer via flytningen tættere på mine forældre. "Tæt" er i denne optik ca. 100 kilometer fra Aarhus til Aalborg. Jeg kommer i løbet af min barsel derfor til at køre fra Aarhus til Aalborg (hvis den lille ellers kan sove i bilen :-) ) forhåbentligt et par gange, eller i hvert fald én gang, i ugen. Mit spørgsmål her går på autostolen - må min godt 3 mdr. gamle datter fra denne alder og frem sidde i autostol i ca. to timer (sammenlagt) om ...

Annonce

... dagen to gange på en uge? Jeg vil så naturligvis ikke lade hende sidde i autostolen udover, når vi kører. Dertil vil jeg undgå skråstol osv., så hun kun belastet på baghoved og ryg, når vi kører. Men, jeg ved ikke helt, hvad anbefalingerne er? Jeg kan også holde det til en gang om ugen. Men, jeg vil så gerne tilbringe en del tid med mormor/morfar, som ikke er helt unge længere, hvorfor jeg gerne vil kunne komme til dem.

3) Jeg kom i går til at klippe min lille datter ret dybt i fingeren med en baby-neglesaks (klippede simpelthen i hendes fingerspids i stedet for neglen). Jeg tror ikke, at jeg er den første mor, der har prøvet det - men, puha, hvor gjorde/gør det ondt i mit moderhjerte. Hun skreg kun i 1 minut, og blodet størknede hurtigt - men, jeg græd til gengæld som pisket længe efter. Godt, at min partner var hjemme. Tænker det var chokket over at komme til at påføre sin lille datter smerte, når det eneste jeg skal pt. er at passe på hende. Nå. Men, jeg vil høre, om der er alternativer til en neglesaks? Jeg er blevet noget skræmt af episoden, og er bange for at klippe hendes negle nu ... min partner tør heller ikke :-/ De er for hårde til at nulres væk ... kan de mon files med en special fil, eller skal jeg bare "op på hesten" og bruge den neglesaks? For, hun skal jo have klippet de negle, da hun kradser små sår på sig selv i hovedet.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Fie.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder