Brev:
Vuggestue eller hjemmegående
3. oktober 2018
Alder:
2 år, 6 mdr.
Vuggestue eller hjemmegående
Hej Helen, så er vi flyttet :)
Jeg fortalte i mit tidligere brev, at jeg var bekymret over institutionsskift. Der er gået en uge nu, hvor jeg også har været bekymret, fordi vores søn var meget urolig og legede vildt med sit legetøj, men de sidste to dage har han være mere sig selv, og jeg fornemmer at han er ved at falde til ro. Før vi flyttede, havde jeg ondt i maven over, han skulle begynde i ny vuggestue og overvejede at holde ham hjemme sammen med lillesøster på nu 4 måneder, men fordi det virkede så uoverskueligt og hårdt, forstillede jeg mig det ikke som en mulighed. Nu hvor vi er flyttet og jeg har været hjemme med dem begge to i en uge, er jeg overrasket over, hvor hurtigt jeg har vænnet mig til det og faktisk nyder det. Vi har været på besøg i den nye vuggestue de sidste to dage i to timer, hvor jeg var med. Det er sikkert et fint sted, det virkede sådan, men jeg havde bare en fornemmelse og en stemme inde i hovedet der sagde, at det her kommer ikke til at ske.
Så nu står jeg fuldstændig i modsatte dilemma og jeg har snakket med min mand om det. Han kender mig heldigvis rigtig godt og minder mig om, at jeg selv har rigtig svært ved forandringer og nye steder, så det kunne godt lyde som om, at det er mig, der har svært ved skiftet - måske mere end vores søn. Min mand synes at vores dreng vil have rigtig godt af at starte, så han kan lege, være sammen med andre børn og fordi han er en der suger til sig af viden er det rigtig godt med de aktiviteter osv., en vuggestue kan tilbyde, modsat mig der også har en lille pige med et andet tempo. Jeg ser selvfølgelig også fordele i det, men jo bestemt også i at have ham hjemme. Det giver jo noget andet.
Da vi besøgte vuggestuen, ville han ikke lege med de andre, han synes bare det var rigtig fedt at der var en masse nyt legetøj og en stor legeplads udenfor. Det er ikke en integreret institution, så han skal et andet sted hen, når han skal i børnehave. På hans stue er de 2 ud af 13 børn på hans alder, de andre børn er omkring et år. Desværre er der ikke legestuer inden for 10 km i vores område. Jeg overvejer alternativt at bruge vuggestuen som en legestue og lade han lege deroppe engang i mellem om formiddagen, men så bliver det måske lidt for irriterende for personalet (?) og jeg tænker også på at kunne spare 3400 kr. om måneden ved at have ham hjemme. Jeg prøver lige at konkretisere mit spørgsmål... :)
Burde jeg give vuggestuen en chance og tænke der er godt for ham, måske også vigtigt, at han kommer op og leger med andre børn og bliver stimuleret og dermed sætte mine egen følelser til side om at begynde et nyt sted?
Tror du det er svære at begynde i børnehave, hvis man har været hjemme ved mor i 6 måneder?
Jeg ser frem til at høre dine tanker og måske sætte mit dilemma lidt i perspektiv.
Venligst
Vædderens mor