Krav til børn

19. september 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Krav til børn

Hej Helen

Vores søn skal til at starte på en stue som er et mellem trin fra vuggestue og børnehaven. Vi syntes det er helt fint at han kommer derover, da han er den ældste i vuggestuen og savner at blive udfordret lidt måske.

Vi havde et møde med den nye stue idag, hvor vi bl.a. talte om hvad de forventer og har af krav til vores søn på 2 år. Og jeg syntes der bliver stillet for mange krav, han skal selv åbne sin madpakke, han skal selv tage skoene på, selv hente sin madras som han skal sove på, ryde op efter måltiderne, mm. Hun sagde godt nok at de altid vil være der og hjælpe dem med de forskellige ting, men stadig syntes jeg det er lidt for voldsomt at de har så høje krav til en 2 årig.

Et af grundene til at de gerne vil have at børnene skal kunne tingene selv er bl.a. at det er godt for børnenes selvværd, følelsen af at jeg kan selv. Jeg er så ikke ...

Annonce

... helt enig med dem i at det er selvværdet der bliver styrket, fordi barnet selv kan tage skoene på og af :/ Det er nok mere selvtilliden der bliver styrket.

Nogle gange føler jeg virkelig at pædagogerne rundt omkring i landet (ikke kun i vores institution) er uprofessionelle og har ikke forstand på børn. Da han var 1 år gammel sagde de til mig at 1 årige børn lærer mest af en på samme alder, hvilket jo ikke er sandt. Helt små børn lærer af voksne. Jeg har bare oplevet så mange ting, hvor jeg tænker hold da op, tænk at hun kan arbejde i en vuggestue/børnehave. Jeg føler ikke, at de ved nok om børn. Vuggestuen er til for børnenes skyld, børnene er der ikke for vuggestuensskyld. Men sådan er det desværre ikke, det er åbenbart børnene der skal passe ind i institutionen.

Hvad tænker du? :) Er det sundt at sætte så høje krav til børn? Har jeg grund til at være bekymret?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder