Brev:
Krav til børn
19. september 2018
Alder:
2 år, 4 mdr.
Krav til børn
Hej Helen
Vores søn skal til at starte på en stue som er et mellem trin fra vuggestue og børnehaven. Vi syntes det er helt fint at han kommer derover, da han er den ældste i vuggestuen og savner at blive udfordret lidt måske.
Vi havde et møde med den nye stue idag, hvor vi bl.a. talte om hvad de forventer og har af krav til vores søn på 2 år. Og jeg syntes der bliver stillet for mange krav, han skal selv åbne sin madpakke, han skal selv tage skoene på, selv hente sin madras som han skal sove på, ryde op efter måltiderne, mm. Hun sagde godt nok at de altid vil være der og hjælpe dem med de forskellige ting, men stadig syntes jeg det er lidt for voldsomt at de har så høje krav til en 2 årig.
Et af grundene til at de gerne vil have at børnene skal kunne tingene selv er bl.a. at det er godt for børnenes selvværd, følelsen af at jeg kan selv. Jeg er så ikke helt enig med dem i at det er selvværdet der bliver styrket, fordi barnet selv kan tage skoene på og af :/ Det er nok mere selvtilliden der bliver styrket.
Nogle gange føler jeg virkelig at pædagogerne rundt omkring i landet (ikke kun i vores institution) er uprofessionelle og har ikke forstand på børn. Da han var 1 år gammel sagde de til mig at 1 årige børn lærer mest af en på samme alder, hvilket jo ikke er sandt. Helt små børn lærer af voksne. Jeg har bare oplevet så mange ting, hvor jeg tænker hold da op, tænk at hun kan arbejde i en vuggestue/børnehave. Jeg føler ikke, at de ved nok om børn. Vuggestuen er til for børnenes skyld, børnene er der ikke for vuggestuensskyld. Men sådan er det desværre ikke, det er åbenbart børnene der skal passe ind i institutionen.
Hvad tænker du? :) Er det sundt at sætte så høje krav til børn? Har jeg grund til at være bekymret?