Brev:
Dagpleje til vuggestue
23. februar 2018
Alder:
17 mdr.
Dagpleje til vuggestue
Hej Helen
Jeg har tidligere nydt godt af dine råd, så derfor skriver jeg til dig, da vi er kommet (i vores verden) i et kæmpe dilemma :)
Vores søn Elliot er lidt over 17 måneder (fra den 12/7-16) og har lige fra start af været lidt af en udfordring. Han havde for kort tungebånd, så amningen gik skævt og mad har bare altid være en by i Rusland. det er der dog kommet styr på inden for de sidste par måneder, gudskelov :)
Han har dog altid været meget tilbagetrukket og stille og har ikke mod på nye ting/mennesker. Jeg vil ikke bruge ordet særlig sensitiv, men måske nærmere sky og lidt stille grå mus agtigt.
Vi skrev Elliot op til en dejlig integreret vuggestue/børnehave som ligger 50 meter fra os, men da den er meget populær, blev vi i stedet tilbudt en dagplejer, hvilket jeg ikke var meget for, men vi var tvunget til at sige ja.
Det har dog vist sig at være rigtig heldigt, da han har det sind som han har og har kunne få ekstra ro og omsorg som han ind imellem har brug for.
Vi valgte at beholde pladsen i vuggestuen og har så nu endelig fået tilbudt en plads pr. 1/7, men er I SÅ meget vildrede om det er det rigtig for Elliot.
Vuggestuen/Børnehaven er den eneste i vores ende af byen og som sagt MEGET populær, så kommer vi ikke ind i vuggestuen, får vi aldrig børnehaven heller (siger pladsanvisningen). Dvs. vi så får en børnehave i den anden ende af byen.
Der er mange ting der spiller ind og du får lige nogle af augmenterne for og i mod:
- De er kun 3 drenge i dagplejen, hvor den ene er mega pylret og græder meget og dette smitter af på Elliot, så måske det hæmmer hans udvikling en smule. Den 3 dreng er Elliots fætter og de kommer fint ud af det sammen.
- Vi planlægger et barn mere og kan ikke overskue en hverdag, hvor vi skulle aflevere 3 børn 3 forskellige steder. (Vi har et skolebarn i forvejen i 0 klasse) det ville være nemmere hvis Elliot så gik i børnehaven og den lille ny så kunne komme ind i vuggestuen pga. søskendegaranti.
- Han skal jo skifte på et tidspunkt, enten i vuggestue 1/7 eller til en børnehave 1/5-19. Overgangen fra dagpleje til børnehave bliver så også mega stor, men måske han er modnet mere til den tid.
-Han åbner mere og mere op og har mod på mere, så måske ville det være godt med nogle flere input fra flere børn i en vuggestue.
Vi har talt med vores dagpleje om det og hun syntes ikke han egner sig til vuggestue pt. da han har det så svært med nye/fremmed voksne han ikke kender. Hun syntes det er et alt for stort sted for ham (Der er 3 stuer med 36 børn i alt)
Jeg tænker at det er jo først om 4 måneder og der kan jo ske meget på 4 måneder eller??
Jeg er bare SÅ bange for at tage det forkert valg, for det er helt sikkert at vi skal vælge det der er bedst for Elliot og ikke hvad der er nemmest for os.
Hvad er dine tanker omkring dette? Hvornår er det bedst at skifte?
På forhånd 1000 tak for din tid :)
Med venlig hilsen
Karina
Ps. han er ellers en velfungerende glad dreng, der spiser og sover godt. Vi har bestemt også dage hvor han har mod på nye mennesker og ting, så jeg føler han er i en positiv udvikling, han er der bare ikke helt endnu :)