Brev:
13 måneder og tandbørstning
18. oktober 2017
Alder:
13 mdr.
13 måneder og tandbørstning
Kære Helen,
Tak for dine tidligere svar med putning og søvn - min nu 1 årige sover meget bedre, og er knap så lang tid om at falde i søvn - SKØNT!
Nu må jeg spørge dig om noget andet. Tandbørstning. Han har 2 tænder. 2 i undermund og 2 fortænder.
Jeg startede allerede da han var spæd med at lade ham lege med tandbørsten i et forsøg på at komme tandbørstningen i forkøbet.
Nu fik han så sine første tænder, og så skulle tandbørsten bruges. IKKE en succes.
Man kan godt til nød komme til tænderne i undermunden, men fortænderne... puha.
Han formår at knibe overlæben helt ned over og ind i munden så man på ingen måde kan komme til. Dertil hører at hovedet flyver fra den ene side til den anden og selvfølgelig at han bruger hænder arme og ben, til at få tandbørsten væk fra ansigtet.
Jeg har prøvet sang, og leg og "opvarmning" hvor han får lov til selv at lege med tandbørsten inden, uden succes.
Jeg starter altid med at prøve at klare sagen så skånsomt som muligt, men efter megen baksen, bliver jeg nød til at sætte mig ind på sofaen, lægge ham (Som når man ammer egentlig) fiksere hans arme med den ene hånd, og forsøge at få de fortænder børstet med den anden.
Selvfølgelig bliver han virkelig ked af det, og jeg føler at jeg begår et form for overgreb, hvilket er meget ubehageligt. Men tænderne SKAL børstes!
Selvom jeg må ty til den grovere løsning, får jeg ikke børstet tænderne grundigt. Tandbørsten bliver kørt hurtigt frem og tilbage, men jeg kommer ikke rigtig op foran på tænderne eller bagved. Det er simpelthen umuligt, sådan som han ligger og kæmper imod.
Han er virkelig stærk, og jeg kan ikke holde ham mere fast uden at det går hen og bliver et desideret overgreb.
Udover at jeg ikke synes det er rart at håndtere mit barn på den måde, (og han SLET ikke synes det er rart) så er jeg naturligvis bange for at jeg skaber en rigtig dårlig association til tandbørstning på denne måde. Han får dog altid lov til at lege med tandbørsten bagefter, og han bliver lige så hurtigt glad igen, som han blev vred og ked af det.
men jeg får ikke børstet de tænder ordenligt, når han kæmper sådan imod!
Har du nogen tips til, hvad man kan gøre?
Hilsen