13 måneder og tandbørstning

18. oktober 2017

Kategori:
Alder:
13 mdr.

13 måneder og tandbørstning

Kære Helen,

Tak for dine tidligere svar med putning og søvn - min nu 1 årige sover meget bedre, og er knap så lang tid om at falde i søvn - SKØNT!

Nu må jeg spørge dig om noget andet. Tandbørstning. Han har 2 tænder. 2 i undermund og 2 fortænder.

Jeg startede allerede da han var spæd med at lade ham lege med tandbørsten i et forsøg på at komme tandbørstningen i forkøbet.

Nu fik han så sine første tænder, og så skulle tandbørsten bruges. IKKE en succes.

Man kan godt til nød komme til tænderne i undermunden, men fortænderne... puha.

Han formår at knibe overlæben helt ned over og ind i munden så man på ingen måde kan komme til. Dertil hører at hovedet flyver fra den ene side til den anden og selvfølgelig at han bruger hænder arme og ben, til at få tandbørsten væk fra ansigtet.

Jeg har prøvet sang, og leg og "opvarmning" hvor han får lov til selv at lege med tandbørsten inden, uden succes.

Jeg starter altid med at prøve at klare sagen så skånsomt som muligt, men efter megen baksen, bliver jeg nød til at sætte mig ind på sofaen, lægge ham (Som når man ammer ...

Annonce

... egentlig) fiksere hans arme med den ene hånd, og forsøge at få de fortænder børstet med den anden.

Selvfølgelig bliver han virkelig ked af det, og jeg føler at jeg begår et form for overgreb, hvilket er meget ubehageligt. Men tænderne SKAL børstes!

Selvom jeg må ty til den grovere løsning, får jeg ikke børstet tænderne grundigt. Tandbørsten bliver kørt hurtigt frem og tilbage, men jeg kommer ikke rigtig op foran på tænderne eller bagved. Det er simpelthen umuligt, sådan som han ligger og kæmper imod.

Han er virkelig stærk, og jeg kan ikke holde ham mere fast uden at det går hen og bliver et desideret overgreb.

Udover at jeg ikke synes det er rart at håndtere mit barn på den måde, (og han SLET ikke synes det er rart) så er jeg naturligvis bange for at jeg skaber en rigtig dårlig association til tandbørstning på denne måde. Han får dog altid lov til at lege med tandbørsten bagefter, og han bliver lige så hurtigt glad igen, som han blev vred og ked af det.

men jeg får ikke børstet de tænder ordenligt, når han kæmper sådan imod!

Har du nogen tips til, hvad man kan gøre?

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor