Brev:
I tvivl om fødselsdag
30. august 2017
Alder:
5 år
I tvivl om fødselsdag
Hej Helen!
Jeg er ny her, men skriver allerede mit andet spørgsmål samme dag:-)
Jeg er mor til K. der fylder 6 år i oktober og som er startet i 0. klasse. Da vi var til forældremøde, var der nogle forældre der har større børn på skolen, foreslået, at der skal holdes fødselsdag 4 gange om året. Man delte selvføgelige stadig ud i klassen og blev fejret på dagen.
Da K. er vores eneste barn og vi er nye i det her skole liv, så synes vi det lød lidt mærkeligt, at holde fødselsdag, med nogen man ikke kender så godt og ikke nødvendigvis kommer godt ud af det med, jeg kender jo ikke forældrene og børnene så godt endnu. Efter lidt eftertanke, kunne jeg godt se det fornuftige og praktiske i det, så hvis nogle efterårsforældre tog initiativ til det, ville jeg ikke sige nej. Men det blev vedtaget, at folk var lidt i tvivl, som mig selv, så det blev til, at hvis man nu følte for det, kunne men gøre det, eller selv holde noget hvis det er det man vil.
Men her kommer så mit dilemma. Min søn har fødselsdag mandagen lige efter efterårsferien. Der vil han dele ud i klassen. Når han kommer hjem venter bedsteforældre, så der bliver han også fejret. Lørdag i den uge holder vi stor fødselsdag (stor familie) med venner og deres børn, som er alle på K.'s alder eller et år ældre. Sådan har vi altid gjort. Vi har aldrig inviteret børnehave hjem, for han har aldrig givet udtryk for, at han ønsker det. Han har haft nok i det, at blive fejret derovre, derhjemme på dagen og i weekenden med familie og venner. Så vi havde egentligt ikke tænkt på, at invitere drengene hjem til os, slet ikke hele klassen (der er ikke plads). Men hvis han bad om det ville jeg gøre det.
Er det noget jeg selv skal forslå ham? Tænker han vil få mere glæde af det, næste år, når han kender dem bedre? Vil forældrene synes jeg er mærkelig, at min dreng ikke holder fødselsdag for klassen? Vil jo heller ikke have at han mangler den oplevelse, men bliver det så for ham eller for mig eller de andre forældre? Han bliver nemlig hurtig overvældet, så én stor fødselsdag er vel nok for i år, den er fast for vi får besøg af familie, langvejs fra, som K. ser meget frem til.
Puha det her blev rodet, men vil bare ikke have, at min søn falder udenfor, men samtidig kan man ikke leve sit liv og tænke på hvordan andre opfatter én hele tiden. Er også selv lidt en introvert, så alt det sociale, man skal i skolen er overvældende.
Håber inderligt du kan give et godt råd eller to.
Med venlig hilsen
K.'s mor