I tvivl om fødselsdag

30. august 2017

Kategori:
Alder:
5 år

I tvivl om fødselsdag

Hej Helen!

Jeg er ny her, men skriver allerede mit andet spørgsmål samme dag:-)

Jeg er mor til K. der fylder 6 år i oktober og som er startet i 0. klasse. Da vi var til forældremøde, var der nogle forældre der har større børn på skolen, foreslået, at der skal holdes fødselsdag 4 gange om året. Man delte selvføgelige stadig ud i klassen og blev fejret på dagen.

Da K. er vores eneste barn og vi er nye i det her skole liv, så synes vi det lød lidt mærkeligt, at holde fødselsdag, med nogen man ikke kender så godt og ikke nødvendigvis kommer godt ud af det med, jeg kender jo ikke forældrene og børnene så godt endnu. Efter lidt eftertanke, kunne jeg godt se det fornuftige og praktiske i det, så hvis nogle efterårsforældre tog initiativ til det, ville jeg ikke sige nej. Men det blev vedtaget, at folk var lidt i tvivl, som mig selv, så det blev til, at hvis man nu følte for det, kunne men gøre det, eller selv holde noget hvis det er det man vil.

Men her kommer så mit dilemma. Min søn har fødselsdag mandagen lige efter efterårsferien. Der vil han dele ud i klassen. Når han kommer hjem venter bedsteforældre, så der bliver han også fejret. Lørdag i den uge holder vi stor fødselsdag (stor familie) med venner og deres børn, som ...

Annonce

... er alle på K.'s alder eller et år ældre. Sådan har vi altid gjort. Vi har aldrig inviteret børnehave hjem, for han har aldrig givet udtryk for, at han ønsker det. Han har haft nok i det, at blive fejret derovre, derhjemme på dagen og i weekenden med familie og venner. Så vi havde egentligt ikke tænkt på, at invitere drengene hjem til os, slet ikke hele klassen (der er ikke plads). Men hvis han bad om det ville jeg gøre det.

Er det noget jeg selv skal forslå ham? Tænker han vil få mere glæde af det, næste år, når han kender dem bedre? Vil forældrene synes jeg er mærkelig, at min dreng ikke holder fødselsdag for klassen? Vil jo heller ikke have at han mangler den oplevelse, men bliver det så for ham eller for mig eller de andre forældre? Han bliver nemlig hurtig overvældet, så én stor fødselsdag er vel nok for i år, den er fast for vi får besøg af familie, langvejs fra, som K. ser meget frem til.

Puha det her blev rodet, men vil bare ikke have, at min søn falder udenfor, men samtidig kan man ikke leve sit liv og tænke på hvordan andre opfatter én hele tiden. Er også selv lidt en introvert, så alt det sociale, man skal i skolen er overvældende.

Håber inderligt du kan give et godt råd eller to.

Med venlig hilsen
K.'s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder