Mor til genert 6 årig

30. august 2017

Kategori:
Alder:
5 år

Mor til genert 6 årig

Hej Helen!

Dette er min første gang, jeg skriver til dig, er lige blevet medlem i dag, så bær over med mig, hvis jeg formulerer mig lidt rodet.

Tak for en hjælpsom brevkasse i øvrigt:-)

Min søn K. fylder 6 år i oktober og er startet i 0. klasse.

Han har haft svært ved det store skift fra børnehaven til sfo. Min meget udadvendte dreng med en masse venner, var lige pludselig helt alene uden nogen han kendte (bortset fra én,han aldrig legede med i bh) i den store sfo (vennerne blev et år længere i bh, flyttet eller går i en anden skole). Han er blevet genert, er altid bange for at gøre noget forkert og når jeg opfordrer ham til at tale med en voksen, når han føler at har det svært i et frikvarter, så siger han, at det vil han ikke, for han er genert eller ikke lige kan huske hvad de hedder, eller at han ikke tror det hjælper.

Mit hjerte gør ondt, for jeg synes det er så ærgeligt, han har ikke rigtigt fået lov at være sig selv, hvis det giver mening? ...

Annonce

... Altså han er ellers glad, omsorgsfuld og med på de fleste ting. Han fortæller ofte, efter vores godnathistorie når han ligger i sengen, at når han spørger nogen af de andre om de vil lege eller om de skal være venner siger de bare, nej. Jeg kan høre at alle de afvisninger tager han tungt og han har selv brugt ordet ensom mange gange.

Jeg skal til skole-hjem samtale i næste uge og vil nævne det for klasselæren, har nævnt det for en af pædagogerne og han fortalte K., at han skulle huske at komme til ham, hvis han var ked af det, men bare det, at han kiggede på ham kunne jeg se, at tårene pressede på, han blev på en måde flov og gemte sig bag ved mig.

Det skal siges at han har én ven i skolen, ham han kendte fra før, men som han ikke legede med i bh. De hygger sig med legeaftaler, men når han ikke er der, så er helt lost.

Mit spørgsmål er vel, hvad kan jeg gøre for min søn, hjælpe ham ud af denne her øv periode han befinder sig i nu?

Med venlig hilsen
K's mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene