Brev:
Mor til genert 6 årig
30. august 2017
Alder:
5 år
Mor til genert 6 årig
Hej Helen!
Dette er min første gang, jeg skriver til dig, er lige blevet medlem i dag, så bær over med mig, hvis jeg formulerer mig lidt rodet.
Tak for en hjælpsom brevkasse i øvrigt:-)
Min søn K. fylder 6 år i oktober og er startet i 0. klasse.
Han har haft svært ved det store skift fra børnehaven til sfo. Min meget udadvendte dreng med en masse venner, var lige pludselig helt alene uden nogen han kendte (bortset fra én,han aldrig legede med i bh) i den store sfo (vennerne blev et år længere i bh, flyttet eller går i en anden skole). Han er blevet genert, er altid bange for at gøre noget forkert og når jeg opfordrer ham til at tale med en voksen, når han føler at har det svært i et frikvarter, så siger han, at det vil han ikke, for han er genert eller ikke lige kan huske hvad de hedder, eller at han ikke tror det hjælper.
Mit hjerte gør ondt, for jeg synes det er så ærgeligt, han har ikke rigtigt fået lov at være sig selv, hvis det giver mening? Altså han er ellers glad, omsorgsfuld og med på de fleste ting. Han fortæller ofte, efter vores godnathistorie når han ligger i sengen, at når han spørger nogen af de andre om de vil lege eller om de skal være venner siger de bare, nej. Jeg kan høre at alle de afvisninger tager han tungt og han har selv brugt ordet ensom mange gange.
Jeg skal til skole-hjem samtale i næste uge og vil nævne det for klasselæren, har nævnt det for en af pædagogerne og han fortalte K., at han skulle huske at komme til ham, hvis han var ked af det, men bare det, at han kiggede på ham kunne jeg se, at tårene pressede på, han blev på en måde flov og gemte sig bag ved mig.
Det skal siges at han har én ven i skolen, ham han kendte fra før, men som han ikke legede med i bh. De hygger sig med legeaftaler, men når han ikke er der, så er helt lost.
Mit spørgsmål er vel, hvad kan jeg gøre for min søn, hjælpe ham ud af denne her øv periode han befinder sig i nu?
Med venlig hilsen
K's mor