Er børnehave det rigtige for vores søn?

22. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

Er børnehave det rigtige for vores søn?

Kære Helen

For det første tak for en super god brevkasse. Jeg håber, at det er i orden, at mit brev blev temmelig langt.

Efter at min mand og jeg har talt frem og tilbage om vores søn og hans start i børnehave, tror jeg at vi har brug for dine refleksioner omkring det hele.

For at du rigtigt kan sætte dig ind i situationen, vil jeg give en afgrænset beskrivelse af vores søn. Han har fra fødslen været en sensitiv dreng, i den forståelse, at han sanser omverdenen meget stærkt og hurtigt bliver overstimuleret af dagens indtryk. - sociale indtryk så vel som fysiske indtryk i form fx lyde.
Det udviser sig som regel i, at han har svært ved at styre sine følelser, fx hvis han taber et glas vand på gulvet kan han blive helt utrøstelig. Når han får for meget af dagens stimuli bliver meget udad reagerende og har svært ved at falde til ro, han kan især om aftenen blive aggressiv og have svært ved at kontrollere sig selv og har brug for vores hjælp til at falde til ro.

Hans ekspressive sprog har været en del forsinket, noget som jeg tænker kan hænge sammen med hans sensitivitet, idet at han har skulle bruge meget mentalt overskud på at forholde sig til omverdenen. Det er på vej nu, og selvom at han stadig er bagud i forhold til sine jævnaldrende, så er ordforrådet rigtig godt, og der kommer flere og længere sætninger til hele tiden. Det er dog svært for andre at forstå ham, da han har en del udtalefejl.

Han er et barn der finder meget tryghed i mor og far og elsker at være sammen med os. Men han er også et barn med krudt i som søger andre børns nærvær. Han leger dog meget parallelt med andre børn stadig og kan have svært ved at indgå i sociale lege, måske pga det forsinkede sprog. Derudover er han et barn med meget glæde, kreativitet og fantasi i sig, så de store følelser går begge veje.

I vuggestuen har sproget ikke været det store problem, da der var mange vilde drenge og piger som elskede bare at tumle i puderummet, eller køre vildt på løbecykler på legepladsen. Og netop det fysiske er han meget sikker i, og han elsker at udfordre sine grænser. Han har for det meste været glad i vuggestuen, hvor han er blevet beskrevet som en aktiv, socialt glad, og selvstændig dreng som ikke har behøvet meget voksenkontakt, men til gengæld har ...

Annonce

... opsøgt de andre børn meget. Det var dog en meget hård og lang indkøring da han startede som 1- årig og senere igen en svær indkørings periode efter vi havde været på et par måneders udenlandsrejse.

Vores liv ser pt således ud, at min mand studerer i Århus og i nogle perioder er en del væk i hverdagene, men han har også lange stræk i København og forsøger at planlægge sig ud af at være meget væk fra os. Jeg synes at vores søn tager det pænt, men han savner selvfølgelig også sin far. Samtidig forøges familien med en lillebror i midten af juni, noget der selvfølgelig vil blive en omvæltning og så skal vi oven i hatten 4 måneder til udlandet med min mands studie fra midten af oktober.

Samtidig er han startet i børnehave for to uger siden (en ikke integreret institution) og vi er faktisk meget urolige for, om det er det rigtige for ham pt. Vi ville gerne have haft udsættelse i vuggestuen, så der var mere ro omkring det hele, men det var vuggestuen ikke meget for. Han reagerer meget kraftigt på at være startet. Med gråd, fortvivlelse, siger at han ikke vil derhen, og han er blevet meget mor omklamrende. Jeg tror heller ikke de helt forstår hans sensitivitet og tolker ham som en forsigtig og genert dreng.

Min mand og jeg er meget bekymrede for om børnehavestart lige nu er det rigtige. Vi ved jo ikke, hvor lang tid der vil gå, før han vænner sig til det, men der kan jo gå flere måneder, og det ved jeg ikke, om jeg synes er fair at eksperimentere med for længe, når vi så tager til udlandet i oktober, for derefter igen at måtte indkøre ham i børnehaven.

Vores tanke omkring et alternativ har derfor været at tage ham ud af institution nu og have ham hjemme indtil efter udlandsturen, hvor det hele vil blive mere stabilt. Min mand har over to måneders ferie fra om to uger, så han vil kunne tage sig af vores første søns behov fuldtid efter jeg føder. Vi er klar over at vi skal gøre meget for at vores søn kommer til at se andre børn og får et alternativ til institution. Og selvom det er en del måneder han vil være ude af børnehave, så er det jo en afgrænset periode, som vi overvejer om vil være det bedste for ham.

Hvad er dine tanker om situationen. Alle refleksioner vil blive taget imod med kyshånd.

Med venlig hilsen

En bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge