Rigtigt ked af det ved gæstedagpleje

31. marts 2017

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Rigtigt ked af det ved gæstedagpleje

Hej Helen.

Skriver til dig, fordi jeg er i tvivl om det vi gør, og det jeg får at vide er rigtigt.

A. fylder 2 om en lille måned. Hun er til daglig i dagpleje, og er rigtigt glad for dagplejemoderen. Hun har næsten ikke tid til at sige farvel, og er ikke ked af det når vi går.

Problemet er når dagplejemoderen så er syg, eller har fridage og ferie.
A. har altid været rigtigt ked af det, og haft det svært når hun har skullet ud i gæstedagpleje. Og det samme har vi forældre også.
Jeg har altid synes det var rigtigt synd for hende, og det samme har faderen. Altså det er svært når hun græder. Tænker ikke vi ville synes det var synd for hende, hvis hun nu bare var glad.

Det har resulteret i at vi mange gange har holdt hende hjemme, altså taget fri fra arbejde og studie for at passe hende herhjemme. Min mor er hun dog rigtigt glad for, og hun har altid været her meget, og hende vil hun gerne passes af, og der er ingen problemer heller.

Vi er nu nået til den erkendelse, og problematik, at vi kan ikke holde fri hver gang dagplejemoderen er syg osv. og vi tænker heller ikke det er løsningen for A. at blive ved med at holde hende hjemme.

Dagplejemoderen er i legestue en gang om ugen med A. og de andre børn, hvor der så også er andre dagplejemødre og deres børn. Det er de samme dagplejemødre der er i den gruppe hver uge, så A. "kender dem", hun ved ihvertfald hvem de er.

Dagplejemoderen, dagplejelederen og de gæstedagplejemødre som A. skal hen til, er alle klar over at hun har det rigtig svært med dette. De sidste par gange A. har skullet i gæstedagpleje, har A.´s dagplejemor, går hen og besøgt gæstedagplejeren dagen før, så hun vidste hvor hun ...

Annonce

... skulle hen den næste dag.
Det vi har fået at vide det er at hun skal stille vænnes til at blive passet af andre, og vi skal støtte hende i det.

Jeg kan godt forstå hvad de siger, men gør vi det på den rigtige måde kan jeg så spørge dig om.

Når vi ved at A. skal i gæstedagpleje siger vi det til hende dagen før, og om morgenen på den dag hun skal passes. Hun siger bare nej, og det vil jeg ikke.
Så gør vi de morgenrutiner vi plejer at gøre, selvom jeg kan mærke knuden i maven, for jeg ved at hun bliver ked af det når hun bliver afleveret.
Prøver at virke positiv, og glad og sige med glad stemme at det bliver hyggeligt og det er helt okay osv.

Idag skulle hun fx i gæstedagpleje, og hun var derovre igår med hendes dagplejemor.
Inden vi overhovedet er kommet ud af bilen begynder hun at græde, for hun kan se at det ikke er her hun plejer at være. Hun græder hele tiden imens jeg tager hendes tøj af, og hun stopper ikke.
Jeg tager lige skoene af, og går med ind i køkkenet, og holder om hende og siger det er okay, og gæstedagplejeren får hende og jeg siger farvel og går.

De sidste par gange er hun ikke kommet igang med at lege, med er bare indelukket, og græder af og til, og pyller meget. Hun vil heller ikke spise noget, og hun sover kun kort.
Jeg kan bare godt tænke om det kan "skade hende lidt", altså forstå mig ret. Den her følelse af ked af det hed, som hun ikke kan komme ud af. For tænker hun må føle sig forladt af os, eller svigtet.

Jeg plejer at hente hende når hun vågner, så hun ikke er der til sent.

Jeg håber du kan hjælpe lidt med at sige om det vi gør er rigtigt, eller om du tænker vi kan gøre noget anderledes?

Kærlig hilsen
A.´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to