Brev:
En meget opgivende mor!
16. december 2016
Alder:
11 mdr.
En meget opgivende mor!
Hej Helen.
Jeg er en førstegangmor, som virkelig ikke ved hvad jeg skal gøre længere. Ved ikke om det er mig der gør noget forkert eller hvordan jeg skal forholde mig til det. Alle give mig råd, men hjælpe mig absolut ikke. Jeg er pt. Så forvirret og stresset over hvordan jeg skal forholde mig til min lille pige.
Jeg har lille Nikoline på 11 mdr. Hun er en meget smilende og glad pige, det meste af tiden.
Hun er 100 % mors pige, os lidt for meget. Nikoline har dog et temperament problem. Hun går ofte fuldstændig amok hvis hun ikke får sin vilje.
Nikoline har aldrig ville tage sut eller sutteflaske, vi har prøvet alle forskellige slags og prøvet at tilbyde hende det tusindvis af gange, men hun har altid nægtet det. Så vi har ikke rigtig noget at trøste hende med.
Hun er lige startet i dagpleje d. 1 december, går okay. Men samme problemer som hjemme (forklaring længere nede).
De sidste måneder, vil Nikoline kun være hos mig eller hvor jeg er. Hvis andre tager hende, græder hun utrøstelig – også hende far.
Vores daglige plan ser således ud:
- Kl. 0730 Står op
- Ingen morgenmad, det har hun aldrig gidet at have
- Kl. 0845 afleveret i dagpleje
- Formiddagsmad grød, bolle eller frugt Kl. 0900, der spiser hun ingenting
- Ingen formiddagslur, leger og humøret er højt
- Kl. 1100 middagsmad. Hun spiser ingenting, smider bare alt på gulvet.
- Kl. 12 – 13 middagslur. Hun bliver puttet i barnevogn, men man skal køre med hende for at hun vil sove. Så sover hun i ca. 35-40 min. (Altid) Nogle gange kan man køre endnu en tur med hende og så falder hun i søvn igen eller skriger sindssygt indtil man tager hende op. Jeg har nogle gange prøvet at lade hende ligge og skabe sig, indtil hun giver op. Men efter 45 min – 60 min voldsom skrigeri, opgiver jeg kampen. Når hun kommer op, bliver hun tilbudt kiks, grød eller frugt – men vil ingenting spise.
I weekenderne ammer jeg nogle gange efter middagslur, så hun får noget at spise!
- Omkring kl. 15 - 16 er hun træt igen, så ofte putter jeg hende til en eftermiddagslur omkring kl. 1530 – 1630. Der sover hun i 45 min ca. i mine arme eller barnevogn.
- Kl. 1730 -1800 Får hun aftensmad, der spiser hun lidt men ikke meget. Hun vil have alt hun kan se på vores tallerkner, men smider det hele på gulvet.
- Kl. 1930 – 20 bliver hun puttet. Jeg ammer hende godnat og når hun er faldet i søvn ligger jeg hende over i sengen.
Ofte, næsten altid vågner hun når jeg ligger hende fra mig og græder lige med det samme. Jeg tager hende op igen og samme rutine. Det sker 3 – 4 gange, før jeg kan ligge hende fra mig og hun forbliver sovende. En time efter vågner hun op og vi gør samme rutine igen, sover hun en time mere og vi gør samme rutine. Derefter sover hun til 0130 – 0200, samme rutine igen (og ammes). Kl. 0400 vågner hun igen, samme rutine. Kl. 0530 Vågner hun igen og der tager jeg hende ind i mine seng og putter. (med bryst i munden)
Jeg har aldrig kunne ligge Nikoline ned i sengen, og synge eller læse for hende. Hun vil simpelthen ikke overgive sig til søvnen. Både faren og jeg har prøvet, hun ligger og sparker og skriger. Rækker ud efter os hele tiden. Ligger jeg en hånd på en mave eller pande og nusser, forværres det hele bare. Lyder voldsomt, men vi har nogle gange prøvet hvor det har stået på i 1 – 1,5 time, hvor vi ender med at give op. Da der gør ondt i vores hjerter, hun er så ked af det.
Jeg håber virkelig du kan hjælpe, jeg er så træt og smadret konstant og ved ikke hvad jeg skal gøre længere. D. 2 januar starter jeg på job og allerede nu græder jeg over at skulle starte, jeg har simpelthen ikke energien eller overskuddet til det. Hjælp!!
Mange Hilsner
Linette