Brug af sut - 18 mdr.

15. december 2016

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Brug af sut - 18 mdr.

Kære Helen

Tak for dine gode og brugbare svar sidst. Denne gang har jeg et spørgsmål om min datters brug af sut.

På baggrund af dit forrige svar har vi besluttet at flytte min datter til den midlertidige vuggestue fra midten af januar.

Samtidig er vi dog begyndt at overveje om der snart skal ske noget med hendes brug af sut. Sagen er, at hun er meget glad for sin sut og gerne vil have den hele tiden.

I vuggestuen har de en regel om at man afleverer sut og puttekanin i garderoben og kun får sutten, når man skal sove. Dette kan hun godt finde ud af, og hun afleverer (for det meste) selv sutten til far, når de kommer hen i vuggestuen om morgenen.

Lige så snart vi henter hende går der imidlertid kun et splitsekund, så begynder hun at græde (mens vi stadig står på stuen og snakker med pædagogerne) og råber "sutta" og "Ninsa", som er puttekaninen. Hun bryder helt sammen og holder først op med at græde, når hun får sutten og kaninen. Dette show fortsætter så når vi er kommet hjem (og det er i øvrigt det samme på dagens øvrige tidspunkter, de dage hvor vi er hjemme). Hun går konstant rundt med sutten i munden og kaninen i hånden og lige så snart hun opdager at en af delene er væk (og der går som regel kun et par ...

Annonce

... minutter), begynder hun at græde.

I vuggestuen oplever de hende ellers som glad og har ikke samme problem.

Jeg synes selvsagt ikke, at hun skal have sutten hele tiden, både pga risikoen for suttebid og udviklingen af hendes sprog, og jeg synes heller ikke, at det er specielt morsomt med de her skrigeseancer.

Jeg har dog endnu ikke turde "rationere" brugen af sutten, da hun jo lige er blevet storesøster og da vi har haft så lang transporttid til vuggestuen, så jeg har tænkt at det måske var fint nok at hun havde den tryghed i sutten, mens alt det har stået på og der er sket den omvæltning for hende, at hun er blevet storesøster.

Jeg vil gerne høre dit input ifht, hvornår vi skal begynde at sige til hende, at sutten kun er til, når man sover. Kan vi godt begynde at gøre det nu, eller er det bedre at vente til måske start/slut februar, når hun er kørt ind i den nye vuggestue? Samtidig vil jeg gerne høre, om du har nogle gode forslag til, hvordan man nemmest introducerer de nye vaner:-)

Det skal siges, at hun har et meget stort ordforråd og taler meget, så jeg føler ikke at det er gået ud over hendes sprogudvikling endnu.

Jeg glæder mig til at høre dine tanker og ønsker dig og din familie en god jul.

Med venlig hilsen
Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far