Brev:
Brug af sut - 18 mdr.
15. december 2016
Alder:
18 mdr.
Brug af sut - 18 mdr.
Kære Helen
Tak for dine gode og brugbare svar sidst. Denne gang har jeg et spørgsmål om min datters brug af sut.
På baggrund af dit forrige svar har vi besluttet at flytte min datter til den midlertidige vuggestue fra midten af januar.
Samtidig er vi dog begyndt at overveje om der snart skal ske noget med hendes brug af sut. Sagen er, at hun er meget glad for sin sut og gerne vil have den hele tiden.
I vuggestuen har de en regel om at man afleverer sut og puttekanin i garderoben og kun får sutten, når man skal sove. Dette kan hun godt finde ud af, og hun afleverer (for det meste) selv sutten til far, når de kommer hen i vuggestuen om morgenen.
Lige så snart vi henter hende går der imidlertid kun et splitsekund, så begynder hun at græde (mens vi stadig står på stuen og snakker med pædagogerne) og råber "sutta" og "Ninsa", som er puttekaninen. Hun bryder helt sammen og holder først op med at græde, når hun får sutten og kaninen. Dette show fortsætter så når vi er kommet hjem (og det er i øvrigt det samme på dagens øvrige tidspunkter, de dage hvor vi er hjemme). Hun går konstant rundt med sutten i munden og kaninen i hånden og lige så snart hun opdager at en af delene er væk (og der går som regel kun et par minutter), begynder hun at græde.
I vuggestuen oplever de hende ellers som glad og har ikke samme problem.
Jeg synes selvsagt ikke, at hun skal have sutten hele tiden, både pga risikoen for suttebid og udviklingen af hendes sprog, og jeg synes heller ikke, at det er specielt morsomt med de her skrigeseancer.
Jeg har dog endnu ikke turde "rationere" brugen af sutten, da hun jo lige er blevet storesøster og da vi har haft så lang transporttid til vuggestuen, så jeg har tænkt at det måske var fint nok at hun havde den tryghed i sutten, mens alt det har stået på og der er sket den omvæltning for hende, at hun er blevet storesøster.
Jeg vil gerne høre dit input ifht, hvornår vi skal begynde at sige til hende, at sutten kun er til, når man sover. Kan vi godt begynde at gøre det nu, eller er det bedre at vente til måske start/slut februar, når hun er kørt ind i den nye vuggestue? Samtidig vil jeg gerne høre, om du har nogle gode forslag til, hvordan man nemmest introducerer de nye vaner:-)
Det skal siges, at hun har et meget stort ordforråd og taler meget, så jeg føler ikke at det er gået ud over hendes sprogudvikling endnu.
Jeg glæder mig til at høre dine tanker og ønsker dig og din familie en god jul.
Med venlig hilsen
Ida