Brev:
9 måneder og lidt af det hele
19. august 2016
Alder:
9 mdr.
9 måneder og lidt af det hele
Kære Helen.
Vores knægt på 9 mdr (10 mdr d. 24. Aug.) har fået skubbet sin rytme.
Han er godt med mentalt, han er en dreng der bruger sit hoved meget og han er begyndt at bygge tårne (dog kun med to klodser) og han er helt med på ideen om en puttekasse og kan bruge lang tid på at sidde og lege med sådan en.
Motorisk har han været lidt mere tilbageholdende, men den seneste uge har han lært at kravle nogle skridt og rejse sig op på sine knæ af alt ting. Han har i den forbindelse fået skubbet sin rytme til nu at sove omkring 4 timer om dagen 2x2 timer, og så i stedet for at stå op kl 7.00 vågner han 05.20 men bliver hurtigt træt igen.
Jeg går og overvejer om jeg skal vægge ham fra hans formiddagslur efter en time og så give ham lov til at sove det han kan til middag for at få ham til at sove længere om morgenen. Hvad tænker du om det?
Han får flaske til middags lur hvor han spiser ca 150-170 ml og igen når han skal puttes til nat. Her spiser han mellem 90-120 en time efter aftensmaden. Derudover får han mme i sin grød til morgen og mos til aften og sødmælk af kop en gang om dagen. Alt i alt indtager han lige under de 400 ml mme. Er det nok?
Vores sundhedsplejerske sagde at det nu var nok bare med én flaske til aften, men jeg er lidt uenig i og med at flasken til aften ikke er særlig stor.
Det sker at han ikke vil spise formiddagsmad fordi han er for træt, og der kan vi godt finde på at give ham en flaske på 150 ml. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er et sidespor?
Han starter i dagpleje sidst i september og tænker om han til den tid faktisk skal ned på kun én flaske?
Som det er nu og har været i lang tid, sover han ikke i sin barnevogn, men i sin slyngvugge i vores soveværelse (om natten dog i tremmesengen uden problemer og falder fint i søvn selv)
Jeg vil gerne til at øve barnevognen igen så han kan blive lagt uden at blive vugget, da jeg ikke kan bære tanken om at han skal være ked af det i dagplejen fordi der ikke bliver vugget med ham. Har du en god fremgangsmåde til hvordan vi får startet op på barnevognen igen uden at han bliver vugget - eller hvor vi trapper ned?
Lige nu, hvis han vågner i sin slyngevugge, så hopper han selv numsen op og ned og vugger sig selv i søvn på den måde. Vi vugger ham i den når han bliver puttet og til han sover - det tager typisk 2-3 minutter.
Til sidst vil jeg lige høre dig ad angående hans vægt. Han er 78 cm og vejer 12,7 kg. Vi har ingen bestemt politik angående mad herhjemme. Han får sukkerfri saftevand 1-2 gange om dagen for at få godt med væske i ham, da han ikke drikker så meget hvis det er vand. Han må gerne smage vores is fx hvis vi en sjælden gang får sådan en, og han får sukker i sin øllebrød til frokost ved siden af sin rugbrød som han pt har mere travlt med at spytte ud og undersøge end at spise. Han får indimellem A38 med frugt mos, og også nogengange de der grød-smootihes.
Jeg kan ikke finde ud af om vi burde være mere skrappe omkring hvad han indtager. Han har siden fødsel hvor han vejede 4330 g var 55 cm været en stor bredskuldret dreng, han har nogle tykke ben, men ellers synes jeg ikke han virker sådan helt vildt tyk - men mon jeg er blevet mor-blind?
Med Venlig Hilsen
Sams mor.