Brev:
Pseudotvillinger - 15 mdr.
20. juni 2016
Alder:
15 mdr.
Pseudotvillinger - 15 mdr.
Kære Helen,
Der er nu ikke lang tid til vi bliver en familie på 4. Vi har en dreng på lidt over 15 mdr, og venter en pige den 1. august, hvor vores dreng vil være knap 17 mdr. Jeg har tidligere skrevet til dig med spørgsmål omkring det at vi kommer til at have to børn så tæt på hinanden aldersmæssigt, og nu hvor tiden nærmer sig, trænger der sig flere spørgsmål på.
Jeg tænker meget på hvordan vores dreng kommer til at reagere på det. Og i den forbindelse på om vi på nogen måde kan forberede ham lidt på det? Jeg har prøvet at fortælle ham, at min store mave skyldes at der er en lille baby indeni, men jeg har naturligvis ingen forventning om at han forstår det.
Hvad kan vi gøre for at forberede ham?
Jeg skal højst sandsynligt have et planlagt kejsersnit denne gang, da sidste fødsel endte med et akut kejsersnit af grad 1 i fuld narkose. Også i den forbindelse gør jeg mig tanker om hvordan vi gør det bedst for vores dreng, så han ikke føler sig tilsidesat. Jeg håber meget på at kunne komme hjem så hurtigt som muligt - allerede gerne efter 2 døgn efter kejsersnittet, hvis amningen går godt og jeg fysisk er i stand til det. Men selv det at være væk fra min dreng i to døgn synes jeg virker uoverskueligt.
Indtil videre er vores plan den, at min kæreste (faren til begge børn) er med på sygehuset det første døgn, hvor vores dreng skal være hos mine forældre, som han er vant til at blive passet hos (dog har han kun prøvet én overnatning hos dem, og har aldrig været passet af andre end dem). Herefter er det planen, at min kæreste tager hjem for at være sammen med vores dreng, og at de så kommer og besøger mig og lillesøster på sygehuset indtil vi kan komme hjem.
Lyder det okay?
Har du i øvrigt nogle gode råd til den første tid - særligt ift hvordan vi bedst tager hensyn og inddrager vores lille dreng?
Lidt praktiske oplysninger - min kæreste/faren vil være hjemme i 6 uger efter lillesøsters ankomst, og vil på den måde kunne hjælpe til,. Og vores dreng vil være hjemme i 3 af disse uger (pga ferie i dagplejen) + dage hvor vi ellers gerne vil holde ham hjemme. Han er således hjemme sammen med os og lillesøster de første tre uger efter hun er kommet til verden.
For at opsummere har jeg således tre spørgsmål:
1 - hvad kan vi gøre for at forberede vores dreng på at han snart ikke er alene mere?
2- kan vi gøre tingene anderledes end det vi har planlagt, såfremt jeg skal have kejsersnit og dermed ikke kommer hjem samme dag som lillesøster kommer til verden?
3 - har du andre gode råd til den første tid?
Ser meget frem til dit svar :-)
Med venlig hilsen
Moren til snart 2.