Brev:
Sprog, natmad og snart storesøster
3. februar 2016
Alder:
15 mdr.
Sprog, natmad og snart storesøster
Kære Helen.
Vores datter er nu 15 mdr. Og jeg er Gravid med 2. Barn (termin 8. Juli 16). Jeg har derfor lige et par sprøgsmål til dig.
1. Hvornår begynder børn at tale? Min datter prøver på at sige Ja, nej, ad, tak, op, mam mam og dukken kalder hun baby. Det er selvfølgelig ikke udtalt perfekt men hun prøver. Og så kan hun sige forskellige dyrlyde og fugle kalder hun ba-ba. Mange spørger hele tiden om hun kan sige noget osv. Er det hun kan sige nok til hendes alder? Jeg bliver lidt i tvivl ud fra folks spørgsmål.
2. Det går så godt med hende i dagplejen og hun er altid glad når hun bliver afleveret. Og her hjemme er hun også meget aktiv, hun er ikke en pige der sidder stille, men hun løber rundt og leger/undersøger. Hun får aftensmad 17.30 og så får hun lidt inden sengetid. Skal hun blive ved med lidt natmad? Hun bliver puttet 19.30 og hun ligger sig til at sove med det samme. Hun vil gerne bare ligges, hun gider ikke de store putteritualer. Hun sover så fra 19.30-5 tiden uden at vågne eller det mindste. Men 5 tiden der vågner hun så og er klar til at stå op, hun står op i sin seng. Jeg tager hende så med ind i vores seng, hvor hun nogle gange sover en time længere. Kan man på en måde få hende til at sove længere? Så vi ikke skal op kl. 5.
3. Nu bliver hun jo snart storesøster. Er der nogen måde man kan forberede hende på. Jeg leger med hende som normalt og tager hende op når hun vil. I weekenden sover jeg dog lidt længere og så tager min mand hende om morgen, så hun kan vænne sig til han nok kommer til at tage lidt over. Hun er jo ikke gammel nok til, at forstå at hun skal være storesøster. Men jeg vil meget gerne, gøre det så godt og positiv for hende som muligt.
Hilsen