Sprog, natmad og snart storesøster

3. februar 2016

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Sprog, natmad og snart storesøster

Kære Helen.

Vores datter er nu 15 mdr. Og jeg er Gravid med 2. Barn (termin 8. Juli 16). Jeg har derfor lige et par sprøgsmål til dig.

1. Hvornår begynder børn at tale? Min datter prøver på at sige Ja, nej, ad, tak, op, mam mam og dukken kalder hun baby. Det er selvfølgelig ikke udtalt perfekt men hun prøver. Og så kan hun sige forskellige dyrlyde og fugle kalder hun ba-ba. Mange spørger hele tiden om hun kan sige noget osv. Er det hun kan sige nok til hendes alder? Jeg bliver lidt i tvivl ud fra folks spørgsmål.

2. Det går så godt med hende i dagplejen og hun er altid glad når hun bliver afleveret. Og her hjemme er hun også meget aktiv, hun er ikke en pige der sidder stille, men hun løber rundt og leger/undersøger. Hun får aftensmad 17.30 og så får hun lidt inden sengetid. Skal hun blive ved med lidt natmad? Hun bliver puttet 19.30 og ...

Annonce

... hun ligger sig til at sove med det samme. Hun vil gerne bare ligges, hun gider ikke de store putteritualer. Hun sover så fra 19.30-5 tiden uden at vågne eller det mindste. Men 5 tiden der vågner hun så og er klar til at stå op, hun står op i sin seng. Jeg tager hende så med ind i vores seng, hvor hun nogle gange sover en time længere. Kan man på en måde få hende til at sove længere? Så vi ikke skal op kl. 5.

3. Nu bliver hun jo snart storesøster. Er der nogen måde man kan forberede hende på. Jeg leger med hende som normalt og tager hende op når hun vil. I weekenden sover jeg dog lidt længere og så tager min mand hende om morgen, så hun kan vænne sig til han nok kommer til at tage lidt over. Hun er jo ikke gammel nok til, at forstå at hun skal være storesøster. Men jeg vil meget gerne, gøre det så godt og positiv for hende som muligt.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin