Brev:
Reaktion på vuggestuestart
24. februar 2014
Alder:
8 mdr.
Reaktion på vuggestuestart
Hej Helen
Jeg er kommet noget i tvivl om, hvad der mest hensigtsmæssigt lige nu. Min søn på knap 9 mdr startede i vuggestue for 3 uger siden, og den sidste uge er nætterne blevet tiltagende drøje at komme igennem. Det har lige været weekend, så jeg håbede, det ville tage lidt af, men natten til mandag fortsatte optrapningen.
Han hentes i vuggestuen, når han vågner fra middagslur (de ringer efter mig, og jeg er der 10 min efter). Jeg forsøger at være så nærværende som overhovedet muligt, fra han kommer hjem og resten af dagen. Han får mad når han kommer hjem og igen kl. 17.30, og kl. 18 læser vi godnathistorie, ammer og putter. Han er meget træt (nogle gange for træt til at spise kl. 17.30), så han falder fint i søvn. Herefter vågner han nogle gange inden midnat, hvor han får sut og falder i søvn igen. Men så går den heller ikke længere.
I nat vågnede han kl. 12, hvor han fik en flaske og faldt i søvn igen, men så vågnede han igen kl. 2, hvor han bare skreg og skreg. Det var helt umuligt at få en sut eller sutteflaske i munden på ham. Frem til kl. 4 forsøgte vi at gå rundt med ham, at vugge ham siddende, at synge for ham, men intet hjalp. Han faldt kortvarigt i søvn kl. 3, hvor vi, da han sov tungt, lagde ham i hans seng, men 5-10 minutter efter vågnede han igen skrigende og nægtede at tage sutten. Kl. 4 lagde jeg ham til brystet, hvor han lå vågen og suttede i næsten en halv time. Jeg tog ham med i min seng og ammede ham frem til kl. 5, hvor det lykkedes mig at få ham til at falde i søvn, dog stadig med brystet i munden. Han sov ca. en halv time, inden han slap brystet og sov videre til kl. 6.15, hvor vores vækkeur ringede. Han var i godt humør, da vi stod op.
Sådan har det set ud en uges tid nu. Jeg har tidligere arbejdet mig ud af en dårlig vane, hvor jeg ammede en gang i timen natten igennem, og var nede på kun at amme to gange om dagen (morgen og aften). Mit spørgsmål er derfor nu, om det er hensigtsmæssigt, at jeg lader ham finde tryghed ved brystet om natten, indtil han vænner sig tilpas meget til vuggestuen (jeg formoder, at vuggestuestarten er årsagen, men jeg ved det naturligvis ikke), eller om jeg blot trækker uhensigtsmæssige vaner i langdrag. Det er hårdt at amme mange timer hver nat, men det er også hårdt at skulle trøste en utrøstelig dreng, så for mig kan det nærmest være det samme, så jeg kan jo lige så godt gøre, hvad der er bedst i det lange løb, og hvad der er bedst for ham netop nu.
Venlig hilsen
En mor, der bliver ked af det, når hun ikke kan trøste sin søn