Reaktion på vuggestuestart

24. februar 2014

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Reaktion på vuggestuestart

Hej Helen

Jeg er kommet noget i tvivl om, hvad der mest hensigtsmæssigt lige nu. Min søn på knap 9 mdr startede i vuggestue for 3 uger siden, og den sidste uge er nætterne blevet tiltagende drøje at komme igennem. Det har lige været weekend, så jeg håbede, det ville tage lidt af, men natten til mandag fortsatte optrapningen.

Han hentes i vuggestuen, når han vågner fra middagslur (de ringer efter mig, og jeg er der 10 min efter). Jeg forsøger at være så nærværende som overhovedet muligt, fra han kommer hjem og resten af dagen. Han får mad når han kommer hjem og igen kl. 17.30, og kl. 18 læser vi godnathistorie, ammer og putter. Han er meget træt (nogle gange for træt til at spise kl. 17.30), så han falder fint i søvn. Herefter vågner han nogle gange inden midnat, hvor han får sut og falder i søvn igen. Men så går den heller ikke længere.

I nat vågnede han kl. 12, hvor han fik en flaske og faldt i søvn igen, men så vågnede han igen kl. 2, hvor han bare skreg og skreg. Det var helt umuligt at få en sut eller sutteflaske i munden på ham. Frem til kl. 4 forsøgte vi at gå rundt med ham, at vugge ham siddende, at synge for ham, men intet hjalp. Han faldt kortvarigt i søvn kl. 3, hvor vi, da han sov tungt, lagde ham i hans seng, men 5-10 minutter ...

Annonce

... efter vågnede han igen skrigende og nægtede at tage sutten. Kl. 4 lagde jeg ham til brystet, hvor han lå vågen og suttede i næsten en halv time. Jeg tog ham med i min seng og ammede ham frem til kl. 5, hvor det lykkedes mig at få ham til at falde i søvn, dog stadig med brystet i munden. Han sov ca. en halv time, inden han slap brystet og sov videre til kl. 6.15, hvor vores vækkeur ringede. Han var i godt humør, da vi stod op.

Sådan har det set ud en uges tid nu. Jeg har tidligere arbejdet mig ud af en dårlig vane, hvor jeg ammede en gang i timen natten igennem, og var nede på kun at amme to gange om dagen (morgen og aften). Mit spørgsmål er derfor nu, om det er hensigtsmæssigt, at jeg lader ham finde tryghed ved brystet om natten, indtil han vænner sig tilpas meget til vuggestuen (jeg formoder, at vuggestuestarten er årsagen, men jeg ved det naturligvis ikke), eller om jeg blot trækker uhensigtsmæssige vaner i langdrag. Det er hårdt at amme mange timer hver nat, men det er også hårdt at skulle trøste en utrøstelig dreng, så for mig kan det nærmest være det samme, så jeg kan jo lige så godt gøre, hvad der er bedst i det lange løb, og hvad der er bedst for ham netop nu.

Venlig hilsen
En mor, der bliver ked af det, når hun ikke kan trøste sin søn

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.