Pasning og svigermor

21. maj 2008

Alder:
5 mdr.

Pasning og svigermor

Kære Helen

Så er jeg tilbage med en masse tanker og spørgsmål omkring pasning af min knap 6 måneder gamle baby og min svigermor.

For at sige det lige ud, er jeg absolut ikke tryg ved, at min svigermor engang skal passe min lille prinsesse.... Og jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal gribe det an og hvor meget af det bare er helt almindelig "der er ikke nogen der kan passe min lille guldklump godt nok" og hvor meget der er reel utryghed.

En beskrivelse af min svigermor. Hun har en stor del af tiden været alene med min mand, som er enebarn og ønskebarn - deraf en kæmpe moder/sønbinding, som først de senere år, er begyndt at blive kappet en smule... Når hun ikke har været alene, har hun boet sammen/været gift med mænd, som enten har været psykisk ustabile, alkoholiseret, voldelige eller magtsyge som hun selv beskriver det. Min mand har i sin barndom og teenagealder måtte lægge sig imellem slagsmål, lægge øre til en mor, som ville begå selvmord pga af en mand og meget mere.

Min svigermor beskriver min mands barndom som fantastisk og han var så dejligt et barn og så god til at lege med sig selv. Og det var så sjovt, at han i er periode sad og slog hovedet ned i gulvet, så han fik en blød plet...... (hmmmm ja hvis det var mit barn, ville jeg nu ikke synes det var sjovt). Hun er i perioder depressiv og får kronisk anti-depressiv medicin og alopam til sovemedicin. Hun bor ca. 5 kilometer fra os og kan ikke tage bussen over til os "for det er hun ikke klar til" - hvad den så end betyder.....

Vores barn er bare hendes ønskebarnebarn og hun siger direkte til os, at hun ikke havde troet, at hun kunne elske sit barnebarn mere end sin eget barn??!!! Hun kommer kun en gang om ugen ca. og ser max prinsessen en til to timer mellem hendes lurer og forventer nærmest at hun skal kunne huske de "lege", de lavede sidst, hun var der og at hun bare kan gøre det samme som sidst, for det var jo sjovt der.

Det meste af tiden, går hun rundt med hende på armen eller holder hende i hænderne og siger "hvad siger farmors pige" igen og igen og hvis der er noget min datter ikke gider, så er det at blive holdt fast for længe af gangen. Jeg har flere gange sagt til hende, at hun skal sætte sig på gulvet med hende og lege og når de"snakker" skal hun holder pauser for at give hende mulighed for at svare, hvis hun har lyst. Det er hun så begyndt at høre lidt efter, men det tog lidt tid og jeg synes jo heller ikke, det er fedt at korrigere min svigermor hele tiden. Jeg synes bare ikke, hun er særlig god til at læse min datters signaler og det bliver meget, hvad farmor vil og har behov for.

Nå men her forleden dag fortalte hun så nærmest stolt, om engang hun passede en venindes barn, som græd og ikke ville falde i søvn og blev helt hysterisk, indtil min svigermor så til sidst havde råbt, "så tier du stille!" ned i sengen til barnet, hvorefter det "mærkeligt nok" ikke havde sagt ...

Annonce

... et kvæk hele natten..... Ja undskyld mig, men hvad søren er det for en historie at fortælle en rimelig ny mor med et barn, som engang skal passes af hende??? Det virker på mig som om, hun slet ikke kan se, at det var en helt forkert måde at gribe det an på og hun nærmest så det, som en sejr og gud hjælpe hende, hvis hun nogensinde, gør sådan overfor min datter....

Hun har en del gange foreslået, at hun kunne passe vores datter, fx når jeg skal til polterabend og når vi skal til bryllup her i denne og næste måned - jeg ammer fuldt ud og min datter vil ikke tage flaske.... så hvordan hun har tænkt, det skulle kunne lade sig gøre, må guderne vide - igen synes jeg ikke helt, hun tænker så langt..... (Vi har fundet rigtig gode løsninger med pasningen, hvor prinsessen er med og min søster, som hun er rigtig glad for tager med og leger med hende og passer hende og vi er lige i nærheden, når hun har brug for mig, så det er ikke her problemet kommer.)

Nå men mit spørgsmål går først og fremmest på, hvad synes du, jeg skal gøre.... jeg burde jo snakke om det med min mand, men det er et meget ømtåleligt emne, da det jo er hans mor, selvom han nu godt kan se, at hun måske ikke er verdens mest perfekte person. Skulle jeg, hvis jeg kan tage mig sammen, snakke med min svigermor om min utryghed..... Tænker det måske kan gøre hende opmærksom på, ting som jeg ikke vil ha min datter bliver udsat for og hun derfor vil lade være - omvendt har jeg engang prøvet at snakke med hende om nogle ting omkring hendes og min mands forhold og der sank hun ned på en 4 årigs niveau med "min far er stærkere end din og hvad med dig selv".

Skal jeg bare lade min datter passe (på et tidspunkt) og se hvordan hun har det efterfølgende - nogle gange overeagerer vi voksne jo en del ;-) Har du andre tanker. Jeg ved godt, at hun jo ikke behøver passe hende, men på et tidspunkt skal mormor og morfar jo passe og så vil hun jo nok også.....

Nå men hvordan er det med babyer/børn og pasning. Der er jo sjældent deres behov, der gør de skal passes i starten i hvert fald. Er der noget tidspunkt der er godt at prøve at få sit barn passet, så det vænner sig til at være lidt uden mor og far - kan man ved ikke at få sit barn passet risikere, at det bliver meget svært, når det bliver ældre at få det passet eller.... giver det nogen mening?? Det jeg gerne vil vide er, hvor længe kan jeg vente med, at lade nogen passe prinsessen i længere tid af gangen uden at det gør mig til en overbeskyttende pyllermor ;-) Hvornår er børn klar til at sove ude fx?

Jeg kan sagtens leve med, at prinsessen ikke skal passe af andre et langt stykke tid endnu, men det kunne måske være meget sundt for vores forhold, at få et par timer sammen engang imellem på et tidspunkt.

Hmmm det var vist hvad jeg kan overskue at skrive ned (der er meget mere i mit hoved ;-))

Jeg glæder mig til at høre dine tanker....

Med venlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger