Pasning ude - 17 mdr.

21. februar 2008

Alder:
17 mdr.

Pasning ude - 17 mdr.

Hej Helen

Tak for dit sidste svar, vores lille pige har det meget bedre og hendes diarré er helt forsvundet. Hun er nu 17 måneder og vi har lige været til kontrol, hvor hun vejede 9,5 kg og var 81 lang, så hun er stadig en lang slank pige, men trives godt. Hun snakker og går flot, løber og prøver at hoppe og så er hun meget optaget af sit eget spejlbillede, jeg tror hun synes det er mægtig skægt at kunne genkende sig selv. Hvis hun ikke får sin vilje smider hun sig på gulvet og skriger, så hun er alt i alt en rigtig god pige og helt med i sin udvikling :-)

Så et lille spørgsmål til dig igen. Dette om noget helt andet. Det handler om farmor og farfars pasning af vores pige. Jeg kan mærke det begynder at spidse lidt til og muligt blive et problem, som jeg gerne vil undgå.

De har fra starten været meget på og spurgte allerede da vores pige var 1½ måned hvornår hun skulle passes. Dengang sagde jeg altid for sjov, at det skulle hun når hun nåede konfirmationsalderen. Simpelthen fordi jeg synes det var et tåbeligt spørgsmål at komme med på det tidspunkt (jeg ammede fuld tid og hun var så lille).

Nå men de har skam passet, også med overnatning (et lille døgns tid) ca 3 eller 4 gange siden hun var 11 måneder. Nu presser de på igen. Og jeg er bange for, at min svigermor tror, at jeg ikke føler de er kompetente nok til at passe hende, men det er de skam. De er fulde af ressourcer og vil gøre alt for vores pige.

Jeg føler bare at jeg svigter hende, hver gang hun skal passes. Jeg har ikke nogen forældre selv. (Min far er død og min mor har jeg selv valgt ikke at have kontakt med pga hendes mangeårige alkoholmisbrug.) Dette er for mig gennemarbejdet gennem flere år og fylder egentlig ikke så meget i hverdagen længere. Du må endelig ...

Annonce

... ikke opfatte det som om jeg er en stakkel, for det er jeg bestemt ikke. Jeg har et godt liv, er sygeplejerske og er ved at afslutte en Master uddannelse på universitetet, har en dejlig mand, et hus, et godt job og godt netværk. Men synes bare det er enormt svært at aflevere mit barn.

Det går fint med at aflevere i dagplejen, nu, men det har jeg også bare indset er en nødvendighed. (Vi arbejder begge fuld tid) Men nu er det blevet sådan, at farmor, styrter rundt når vi er der for at gøre vores pige tilpas eller måske for at vise os, at hun godt kan. Jeg synes generelt vores forhold er blevet besværligt efter de er blevet bedsteforældre. Der er kommet et misforhold i magtbalancen, hvor jeg (vi) pludselig får meget magt, da vi jo bestemmer alt vedrørende vores barn.

Jeg ved ikke om ovenstående helt hører ind under en sundhedsplejerskes berøringsflade, men måske du har erfaring med andre, hvor det er svært at aflevere sit barn til pasning.

Jeg har ikke talt med mine svigerforældre om dette, synes det er svært at verbalisere deres sårbarhed (og min egen) men jeg har da tænkt over en løsning. Måske at aftale at de passer vores pige hver 4 uge med en overnatning fx fredag til lørdag, så de kan glæde sig og jeg kan vænne mig til tanken.

Jeg ved jo at det er godt for min pige at få en god relation. Men så tænker jeg uha nej, så har de jo "krav" på hende hver 4 uge og er det egentlig så fikst? Eller skaber det bare flere problemer, hvis det så ikke passer nogle af "deres" dage alligevel.

Håber ikke det blev for rodet for dig, og ved ikke om du lige har en løsning, men måske nogle perspektiver som kan kaste lys på problemet. Eller måske bare berolige mig og sige, at hun godt kan tåle at være væk fra sin mor en nat :-)

Hilsner Tina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor