Mit meget talende barnebarn presser os

3. januar 2021

Alder:
4 år

Mit meget talende barnebarn presser os

Kære Helen.

Må en presset farmor skrive til dig? Jeg håber ikke mit spørgsmål falder uden for kategori.

Jeg har en sønnesøn på 4 år, som taler hele tiden og højt. Han er også meget kropslig, er hele tiden i gang. Jeg er selv pædagog og kan i og for sig godt rumme det, da jeg ved hvad der er på spil. Men min mand, som ikke er drengens farfar, kan slet slet ikke holde det/ham ud. Han bliver direkte vred og skal virkelig holde på sig selv for ikke at råbe hold kæft.

Min søn og barnebarn bor to timers kørsel væk, og vi ser dem i weekender med overnatninger. Jeg besøger dem også, i weekender.

Jeg vil selvfølgelig for alt i verden have en god relation til drengen og forældrene, og vil gerne have de besøger mig, men det er efterhånden noget af en øvelse at have besøg af dem, da elefanten i rummet, fylder så meget: drengen der taler og taler højt hele tiden. Vi prøver alle at tysse lidt på ham, være på overetagen, være ude af huset, men det kan vi jo ikke gøre hele tiden. Min søn og moren er forældre, der opdrager efter de nyeste principper, ingen skæld ud, lytter og svarer barnet, de nænsomme og overbærende. Min mand mener, drengen er ...

Annonce

... hjerneskadet og at han skal medicineres, at forældrene er inkompetente, eller at han har ADHD, og vi skændes rigtig meget om det.

Det er kommet så vidt at min mand ikke vil se dem hos os, før drengen er “opdraget”. Han vil simpelthen ikke finde sig i det. Han mener også, at jeg som pædagog skal tale med forældrene om alt det de, i hans øjne, gør forkert. Jeg synes overordnet ikke de gør noget forkert, men jeg kan godt se, de har hænderne fulde.

Min søn har altid haft et anstrengt forhold til sin stedfar, og jeg hader at se det samme ske for mit barnebarn. Som jeg ser det, er han en normal dreng, der bare er blevet vant til at lyde og konstant tale er normalen.

Jeg føler mig virkelig som en lus mellem to negle. På den ene side min mands modvilje og vrede mod den lille dreng og på den anden side, behovet for at have det rart og hyggeligt med min søn og barnebarn, når de er her. Hvilket er ret svært, når alle går på listesko, for ikke at vække min mands vrede.

Har du et godt råd til hvordan jeg balancerer i dette?
Skal jeg fraråde min søn og barnebarn at komme?
Skal jeg bede min mand fjerne sig, når de kommer?

Hilsen
En presset farmor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin