Vores søn kan ikke lide at komme ud til andre

3. februar 2019

Alder:
2 mdr.

Vores søn kan ikke lide at komme ud til andre

Kære Helen

Tak for en rigtig god brevkasse, hvor jeg allerede har fundet gode svar på mange spørgsmål.

Nu har har jeg dog selv et spørgsmål, som jeg har brug for afklaring på;
Vi har en dejlig søn på 2 mdr. og 8 dage, han trives og er en glad dreng, som udvikler sig som han skal, han tager på i vægt, ca. 250 gram om ugen. Han kan holde hoved selv (vi støtter det selvfølgelig stadig), og trækker sig selv op, når man holder i hans hænder. Han pludre tilbage når vi snakker til ham, følger os med øjnene og er i det hele taget god til at holde øjenkontakt. Han er fornylig opdaget sin højre hånd og griber ud efter ting når han ligger på ryggen. Derfor synes vi at han udvikler sig alders svarende.

Han sover ca. 8,5 - 9 timer om natten, hvor han bliver ammet ca. hver 2. time.
Vi har haft lidt udfordringer med at få ham til at sove om dagen, hvor han tit kun vil sove små powernaps på 30 minutter, som tit kun løber op i 3 timer om dagen, og han vil som regel kun sove ved mor.

Han bliver ammet fuldt.

Det er kun os der holder ham, og der er aldrig andre end os, og sundhedspersonale (jordmoder, sygeplejer osv.) der har holdt ham.

Han har altid været en lille tryghedsnakoman, det fik vi at vide allerede på sygehuset.

Han kan sagtens lægge selv og kigge på en uro eller andet legetøj, vi har ikke prøvet i ...

Annonce

... mere end 15 minutter, men tror uden problem han ville kunne underholde sig selv med det længere.

Han græder sjældent, medmindre han bliver overtræt, hvilket sker en gang i mellem, når han ikke får sovet til middag, men her ud over er han glad og tilfreds.

Men her kommer det: hver gang vi har været ude at besøge nogen, også selvom det kun er en halv time, eller det er et sted vi har været før, så bliver han så ulykkelig, han græder og græder bagefter og er helt utrøstelig. Det samme sker hvis folk (som ikke er mor eller far) stikker hoved helt ned til ham for at ‘dikke dikke’. - Dette har gjort at vi har valgt at sige, at vi for en periode ikke kommer ud at besøger folk, og vi holder besøgene på et minimum, fordi vi ikke kan holde ud at han bliver så ked af det.

Nu har vi så fået at vide, at vi er dårlig forældre, fordi vi holder ham hjemme. Hans mormor mener nemlig at han bare skal lære at komme ud, og så bare have lov at skrige når han kommer hjem. Hun mener han mistrives fordi vi holder ham hjemme.

Det gør os som forældre meget kede af det, at få at vide af mormoren, at hun mener vores barn mistrives, når vi ikke selv synes det.

Så kære Helen - er vi dårlige forældre og skal vores barn bare lære at komme ud til andre/ mistrives han i det vi holder ham hjemme?

Venlig hilsen
En fortvivlet og ked mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor