Julegaver flere dage i julen?

1. december 2014

Alder:
2 år

Julegaver flere dage i julen?

Kære Helen,

Jeg er dybt frustereret. Jeg har fået børn med en mand, som har andre juletraditioner med sig end mig, og vi kan ikke blive enige.

Min mand er vokset op i en skilsmissefamilie, og svigermor har hidtil bestemt hvorledes julen skulle foregå for min mands familie, mens svigerfar altid har måtte nøjes med en standard julefrokost. Som du nok kan fornemme har jeg at gøre med en meget dominerende svigermor, der gerne vil føre sine juletraditioner videre. MEN men men...jeg er ikke tilhænger af dem, tværtimod er jeg meget imod dem, og jeg synes ikke om, at svigermor skal diktere vores jul og hvorledes vores børn fremover skal fejre julen.

Det er min holdning, at julen primært er til for børnene. Og der findes kun 1 juleaften, ikke flere juledage, hvor der skal åbnes pakker. Det er vigtigt for mig at give videre, at juleaften er en helt speciel dag, som mine børn skal se frem til hele året. Den dag/aften, hvor der danses om juletræ og åbnes pakker. Juleaften skal tilpasses børnenes behov og derfor synes jeg også man kan starte tidligt på dagen, evt med at pakke gaver op.

MEN...min svigermor (som har bestemt hvordan det skulle være for både min mand og hans søster + børn) insisterer på, at det år juleaften ikke skal holdes hos hende, der vil hun holde en julekomsammen en af dagene efter den 24., hvor alle kommer tidligt, der spises julemad, der danses om juletræ og der åbnes pakker (mest børnene). Det umiddelbare argument hos min mand er, at børnene alligevel ikke kan overskue alle pakkerne på én aften. MEN...svigermor holder jo ikke en lignende julekomsammen det år, hvor hun ...

Annonce

... får lov at lægge hus til juleaften. Så i mine øjne handler det snarere om hendes egne behov, at hun som en skilsmisse-mor har forsøgt at holde på sin ret til at holde "julen" med sine børn/børnebørn. Og det prøver hun så at tvinge ned over hovedet på mig også...og jeg føler det er SÅ forkert!

Er man skilt må man dele med sin eksmand om højtider i forhold til børn/børnebørn. Og min svigermor er jo kun én af bedsteforældrene, tænk hvis samtlige bedsteforældre ville have deres vilje på denne måde? Hvilken jul ville børnene så få?

Julen er jo primært for børnene. Og jeg vil ikke have, at mine børn skal lære, at de får pakker og danser om juletræ flere gange i løbet af julen. Jeg mener, at det udvander juleaften, den mister sin værdi og er ikke længere så speciel. Faktisk så er jeg helt paf, det er det underligste jeg har hørt. Og det er lige præcis det specielle ved den 24. dec, som jeg gerne vil give videre til mine børn, og som jeg også anser som normalt. Min mand og jeg er jo ikke en skilsmissefamilie.

Så jeg har givet udtryk for, at jeg har problemer med disse planer, men møder ikke den store forståelse, hvilket jeg er dybt frustreret over.

Hvordan i al verden skal vi løse denne konflikt? jeg vil ikke give efter for en dominerende svigermor, og jeg ønsker heller ikke at mine børn skal vokse op med en "utraditionel jul", bare fordi bedsteforældrene har været skilt og ikke har kunne finde ud af det.

Hvad har børn bedst af? hvilken jul anbefaler du, at børn får? kan de tage skade af den ene eller anden måde at gøre det på?

Med venlig hilsen
En meget traditionel julemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder