Bekymret mormor

21. august 2014

Alder:
4 år, 1 mdr.

Bekymret mormor

Kære Helen

Jeg er en bekymret mormor, der ikke helt ved hvad jeg skal gøre.

Jeg synes min datter skælder for meget ud på mit 4-årige barnebarn. Hun bruger meget vendinger som "du skal gøre hvad jeg siger", "nu hører du efter", "hvorfor er du sur igen", " jeg gider ikke det surmuleri", "du er utaknemlig" osv, osv. Jeg mener jo ikke at et barn på 4 år ved hvorfor det virker sur, eller hvorfor det græder og er ked af det. Et barn på 4 år er jo heller ikke utaknemlig, hun ved jo ikke hvad det betyder. Hun er jo bare ofte træt efter at have været i børnehave hele dagen og jeg synes hun bliver betragtet som større end hun er.

Jeg synes også at både min datter og svigersøn har svært ved at håndtere når hun er ked af det, sur osv. Hun skal helst være glad og tilfreds hele tiden, og så bliver hun rigtig elsket når hun er det. Men hun skal jo netop også elskes når hun ikke er den søde og ...

Annonce

... artige piger, der gør hvad mor og far siger. Og man kan jo ikke kræve at et barn jubler af glæde over et eller andet man har købt til hende, og hvis ikke hun gør det så er hun "utaknemlig".J eg er så bange for at hun skal blive en pige der bare vil please og gøre alle tilpas fordi hun ved at så bliver hun elsket. Det er ikke hele tiden det er sådan og jeg er jo heller ikke sammen med dem hele tiden, men jeg er stadig bekymret.

Mit barnebarn har det også ofte med at sige "det kan jeg ikke finde ud af", og nogle gange så tror jeg det hænger sammen med at når de feks laver noget sammen, så skal det være på den måde hendes forældre synes det skal være, altså hvis du skal tegne en hund så skal halen sidde der, nu skal jeg vise dig hvordan man tegner det og i den dur.

Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. Men du kan helt sikkert give mig et godt råd.

Mange hilsner,
den bekymrede mormor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin