Barnebarn vil ikke kramme

4. marts 2014

Alder:
3 år, 8 mdr.

Barnebarn vil ikke kramme

Hej Helen.

Jeg har et barnebarn på knapt 4 år, og jeg har altid haft et godt forhold til hende, har passet hende meget og hentet og bragt hende i vuggestue og børnehave. Vores forhold er stadig fint, men hun er begyndt ikke at ville give mig kram hverken når jeg kommer eller skal gå, og heller ikke når hun skal i seng. Jeg forstår jo ikke hvorfor og bliver såret over det.

Det skal lige siges at det ikke er sådan at hun helt afviser fysisk kontakt med mig, f.eks. når jeg havde hende alene fornylig så ville hun både sidde på mit skød, da vi var ude og køre i tog, og også om aftenen da vi skulle læse godnathistorie, og vi hygger os fint sammen ellers. Hendes afvisning af mig er faktisk altid når hendes forældre er der, og hvis vi så f.eks. skal lave et ...

Annonce

... eller andet sammen alle sammen, spille eller lignende så må mormor pludselig ikke være med.

Hendes forældre prøver så at få hende til at kramme mig, siger at hun ikke kan være det bekendt og at mormor bliver ked af det osv. Og når vi spiller får hun ikke lov til at bestemme at jeg ikke skal være med. Hvad skal man gøre i sådanne situationer, skal man tale til hendes følelser eller hvad skal vi gøre ved det? Hvorfor tror du det er sådan? Er der en overgang i hendes liv, eller? Jeg bliver ked af det og kan godt ligge søvnløs og spekulere over det, så det går mig faktisk temmelig meget på. Jeg tænker nok også alt for meget over tingene, men jeg elsker jo mit barnebarn så højt, og vil jo gerne have at hun også elsker mig.

Venlig hilsen
den sårede mormor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet