Tidlig snak om nr. 2

22. januar 2014

Alder:
7 mdr.

Tidlig snak om nr. 2

Hej kære Helen

Ja - snak om nr. 2, hvordan håndterer jeg det? Svigerforældrene siger direkte, at det dummeste vi kan gøre er at vente 3 år før vi får nr. 2 barn pga. min alder, da vi vil have sværere ved at blive gravide for hvert år der går (jeg er 31, min mand er 34).

Vi har ikke bedt om deres mening - og ingen af os vil have 2 børn. Vi har haft en utrolig hård start med vores dejlige dreng, og har ingen forældre til aflastning, og ingen venner eller veninder der kan hjælpe, så vi står meget alene med det hele. Det er ved at være 7 mdr. siden, at vi har haft mere end 15 minutter alene sammen.

Vi vil hellere give vores dreng 2 forældre der har tid og overskud, end 1 søskende og 2 forældre der ingen kræfter har tilbage. (Derudover har vi heller ingen plads i vores hus, som vi flyttede ind i for et lille år siden, med kun 2 værelser, så vi skal flytte, hvis det er tilfældet - noget der var enormt opslidende. Og vi så helst at vores dreng har samme trygge base hele barndommen)

Her i weekenden spurgte min svigermor om jeg var gravid igen. Jeg blev så overrasket, og sagde bare, at nej, jeg har bare lidt ekstra (jeg har jo noget ekstra hud, som stadig ikke har trukket sig sammen - er ellers normalt slank).

Det er som om, at de slet ikke forstår, hvor hårdt det er for os, og det gør mig så ked af det. Især svigermor vil gerne have mange børnebørn, det har jeg i hvert fald indtryk af. Når hun nævner sine skolekammerater osv. - så er det altid "ja, xx har jo 7 børnebørn" (og 3 børn). Nu har mine svigerforældre 1 barn, min mand. Og med vores spinkle netværk vurderer vi, at vi - og ikke mindst vores dreng - er ...

Annonce

... bedst tjent med at være enebarn.

Måske tingene ændrer sig med tiden, men ikke nu - jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan jeg skulle have kræfter til 2 børn.

Jeg fik derudover tidlig bækkenløsning, og havde mange smerter det sidste ½ år af graviditeten. Jeg bristede hele vejen ved fødslen, og har stadig mén derfra.

Jeg føler virkelig, at jeg ikke slår til, og ikke "leverer" det ønskede antal børnebørn. Som om, at det ikke er nok.

Samtidig kan jeg ikke forstå, at svigermor ikke blot kan nyde hendes dejlige barnebarn. I min mands venneflok er de 8 mænd, kun 2 af dem har fundet kvinder og fået børn.

Jeg aner ikke, hvordan vi kan nå til "enighed", og det er så trættende at få henkastninger til netop dette, hver gang vi er sammen. Min mand synes det samme. Men de kan tilsyneladende ikke forstå vores "valg", og siger, at vi vil fortryde det - og de selv ville ønske de havde haft søskende, havde fået flere børn osv. (Min mand havde livstruende astma fra han var 2 år, og de ville have en risiko for, at deres næste barn også ville have det, derfor fik de kun ham)

Min mand og jeg er begge enebørn, og ved måske ikke hvad vi går glip af.
Samtidig ser jeg dog mange eksempler på, at bare fordi man er søskende, så betyder det ikke, at man kommer overens med hinanden som voksne.

Og jeg synes tankerne, som vi tidligere har fået at vide; "Det er bedst at have mere end et barn, hvis nu den ene skulle være i en ulykke" og "Hvem skal passe jer når I bliver gamle" virker noget fjollet som grundlag for at få flere børn :I

Er det meget "normalt" at netop dette "emne" dele vandene?

Tak igen for din hjælp.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder