Vores datter og min mor

18. januar 2012

Alder:
2 år

Vores datter og min mor

Hej Helen

Her kommer lige mit tredje spørgsmål i denne omgang. Har ikke skrevet det hele sammen i et spørgsmål, da jeg tænkte det ville være lidt forvirrende med så mange emner på en gang :)

Jeg har et spørgsmål vedr. min mor og hendes forhold til min datter.

Min datter på to år er meget glad for sin mormor og jeg prøver meget at opfordrer til at de får et godt forhold til hinanden, da jeg jo bare synes at jo flere der elsker min datter - jo bedre :)

Min mor er alkoholiker og har været det al den tid jeg kan huske. Jeg ved ikke hvor stort omfanget af hendes drikkeri er længere, men da jeg var barn og boede hjemme drak hun sig fuld ca 3-4 gange om ugen. Og ikke bare lidt fuld, men så fuld at hun tit væltede rundt og gik omkuld måske på stue eller køkkengulv. Det skal dog siges at min mor har et meget kontrolleret forhold til alkohol alligevel, da hun formår at passe sit arbejde og kun at drikke, således at hun fortsat kan opretholde en facade omkring at hun ikke har et problem med alkohol. Så hun kan ligesom styre det til at hun kun drikker når hun er alene eller når der er en social lejlighed, hvor det er socialt acceptabelt at drikke.

Mit spørgsmål går på, at min mor gerne vil have min datter på besøg til overnatning. Jeg ved at min datter vil være helt tryg ved det og at hun helt sikkert vil syntes ...

Annonce

... det er hyggeligt. Problemet er, at jeg helt bestemt ikke vil være tryg ved det, da jeg vil være enormt nervøs for at hun drikker sig fuld og ikke kan tage ansvaret for min datter, mens hun er der. Ind til videre har jeg udskudt det ved at sige, at jeg synes hun er for lille eller at det ikke lige har passet ind af den ene eller anden grund, men det begynder at være svært at blive ved med at finde på undskyldninger.

Det skal siges at min mors alkoholproblem er ikke noget som hverken jeg eller mine søskende snakker med min mor om og hun drikker sig aldrig fuld længere, når mig eller mine søskende er på besøg med vores familier, så hun kan jo godt kontrollere det. Det jeg kan blive nervøs for er at når min datter fx er kommet i seng, skal hun lige have et glas vin og så et mere og et mere osv. og at hun til sidst er helt sanseløst fuld, som jeg jo har set flere gange i min barndom og som jeg kan høre hun er stadigvæk en gange imellem når hun ringer eller kommer på besøg og lugter af et helt værtshus.

Mit spørgsmål er, om du synes jeg skal lade min datter overnatte derinde og stole på at hun ikke drikker sig fuld - altså om jeg er lidt hønemor? Eller om jeg på en eller anden måde skal få sagt til hende, at det altså ikke kommer til at ske, at hun kommer til at overnatte hos hende.

Fra den lidt splittede mor...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder