Bedsteforældre og pasning

29. maj 2011

Alder:
9 mdr.

Bedsteforældre og pasning

Hej Helen.

Jeg har haft stor fornøjelse af at læse din og Sigrid Riises bog om forholdet mellem forældre og bedsteforældre og har nu et spørgsmål omkring pasning af min dreng. Han er 9 måneder og en glad og nem dreng, og jeg synes selv, at det går fint med at være mor!

Jeg vil gerne høre din mening om mit forholdt til mine svigerforældre og pasning og til sidst et mere konkret spørgsmål.

Vi har begge hold bedsteforældre tæt på, og jeg har det fint med mine egne forældre i forhold til pasning etc. Mine svigerforældre bor meget tæt på (nabo) og min kæreste og hans far driver et landbrug sammen. Vi har boet sammen i over 7 år, så jeg kender mine svigerforældre, men må indrømme, at min rummelighed og tolerance nok er forandret lidt efter, at jeg blev mor.

Mine svigerforældre er meget gammeldags - af og til næsten, som jeg husker min egen farmor. De elsker deres barnebarn meget højt (han er ikke det første, men hans fætter bor i udlandet) - men jeg føler ofte, at det næsten er for meget. Min søn ligner sin far meget. og det er som om, at de glemmer, at han ikke er ham. Min søn er heller ikke altid helt glad for al den opmærksomhed, især ikke at de altid begge to skal have ham på skødet. Jeg synes dog, at det er vigtigt, at de får et godt forhold og kommer forbi til kaffe med den lille mindst en gang om ugen.

De har ligesom min egen mor og far passet ham helt tilbage fra han var ca 6 uger. I starten kun et par timer og så gradvist mere og mere. Ikke hver uge men en gang imellem og senest faktisk en hel dag. Jeg har job med tilkaldevagter, og når min kæreste også arbejder weekend, er jeg afhænigig af deres hjælp. Der, hvor det blir svært er, at min svigermor er meget dårlig til at lytte - og dermed svær at forklare ting. Hun har selv bedt om at få på skrift fx. hvornår og hvad han spiser, så det har jeg lavet. Han har ind til videre haft mad med, jeg har det meget svært med, at de allerede nu gerne vil give ham søde sager.

Jeg har også forklaret utal af gange, hvordan man lægger ble på - alligevel vender min svigermor den forkert. Ikke at det er en katastrofe, betyder bare tøjskift pga. lækage, men det gør mig bare enormt utryg, at hun ikke kan huske det. Sidst han blev passet ...

Annonce

... havde min kæreste 2 gange spurgt, om hun havde styr på selen i barnevognen, og svaret var ja. Alligevel sad den kun på hans ene arm, da hun kom over med ham. Min mor henter af og til fra dagpleje, men jeg er utryg ved, om min svigermor kan finde ud af autostolen. Jeg troede, at jeg ville få det bedre med det efterhånden, men det er ikke sket.

Er jeg for pyldret? Skal jeg tvinge mig selv til at give mere slip, selv om jeg ikke er tryg? Og hvordan mon jeg får det, når han nu snart kravler, går mv. og er stadig sværere at "håndtere" på fx puslebordet?

Sidst i august er vi inviteret til bryllup i Jylland (bor på Lolland), og det er uden børn. Vi skal altså afsted lørdag formiddag og kommer så enten hjem om natten eller næste dag. Mine forældre skal også med og kan ikke passe. Da jeg stadig ammer har min søn været meget med til div. ting, og det går super, han er meget nem at have med. Men på det tidspunkt er han 12 måneder og lidt for stor til at følge med som ammebarn. Selv om jeg synes det var det nemmeste. Jeg kan så se følgende muligheder:

- mine svigerforældre passer. Det går jo nok men betyder at han skal undvære os i nok 24 timer - er det ok for en 1 årig?
- vi kan overnatte hos nogle venner meget tæt på festen. De har ingen børn selv. og vores søn kender dem ikke rigtigt men en mulighed er, at de kan passe ham. Evt. kan han være med i kirken, og vi kommer så hjem om natten til ham.
- jeg kan spørge vores dagplejer. om hun vil passe. Ved ikke om hun gør den slags, men er MEGET glad for hende som dagplejer. Men det vil mine sviger forældre blive RIGTIGT skuffet over, og det bliver også 24 timer.
- Vi har nogle venner på Fyn med børn, bl.a. én på alder med vores søn, som måske kan passe ham. Men dem kender han heller ikke sådan rigtigt.
- Vi kan lade være med at tage med til bryluppet (det er min kusine og ikke noget must for mig men vil sikkert skuffe min mor og mormor.)

Det irriterer mig at mit forhold til mine svigerforældre pludselig er så kompliceret, og jeg vil ikke såre dem, men det fylder bare rigtigt meget fordi jeg pga. arbejde er afhængig af. at de passer.

Pyhh, jeg håber du kan finde rede i det og har nogle gode råd.

På forhånd tusind tak og mange hilsner
Anne.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor