Passes af mormor

10. oktober 2008

Alder:
2 mdr.

Passes af mormor

Hej Helen,

Tak for dit sidste svar, som jeg tog til mig. Desværre bliver vores datter meget ked af det, når hun bliver vækket om natten, så i samråd med egen SP sover hun nu så længe som hun kan. Jeg ammer i stedet 2 til 2½ time aften og formiddag, så hun bliver godt fyldt op. Det fungere bedre, og vi få en dejlig lang nattesøvn kun afbrudt af en eller to amninger.

Hun er nu 10 uger og vejer 5400g, og jeg er så småt begyndt at få at vide fra forskellige kanter, at hun jo kan passes af andre. Jeg er dog slet ikke klar til det endnu. Mormor har set efter hende ½ time mens jeg gik en tur, men det var meget hårdt for mig, så siden har jeg eller hendes far været ved hende. Derfor er jeg måske nok lidt tidligt ude med dette spørgsmål, men jeg tænker meget over det, og har brug for lidt retningslinier, så jeg kan få ro og begynde at glæde mig i stedet.

I brullupsgave fik min mand og jeg billettter til operaen - de skal bruge i december. Her vil vores datter altså være næsten 5 måneder - er det okay at lade hende passe i den ...

Annonce

... alder? Jeg mener at have læst, at der er mange tigerspring i den periode, og så er det måske ikke så godt?

Jeg har aftalt med mormor at hun i så fald passer hos os, og eftersom vi vil være væk mellem 20 og 24 er der jo en chance for, at vores datter slet ikke opdager at vi er væk - men hvis hun vågner vil hun jo forvente at mor eller far er der.

Hvordan kan vi forberede hende på, at det i så fald vil være mormor der skal trøste / give mad? Skal mormor helst putte? Vil det være bedst af mormor passer et par timer i dagene op til, så det er prøvet af, eller skal vi bare kaste os ud i det?

Endelig vil jeg gerne vide, om jeg skal forvente nogle særlige reaktioner fra vores datter efter første pasning. Vil hun blive usikker, utryg, pylret eller ligende i dagene efter? Og hvordan hjælper jeg hende så bedst?

Ikke et presserende spørgsmål, men som sagt tænker jeg allerede meget over det, og vil gerne have en plan på plads i mit hoved, så jeg kan få lidt ro. Ellers ender det nok med at jeg bare aflyser det hele ...

/ Sansera

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor