Brev:
Bedsteforældre - især mormor
26. oktober 2021
Alder:
10 mdr.
Bedsteforældre - især mormor
Hej Helen
Jeg har lidt brug for dit råd i forbindelse med bedsteforældre og især mormor.
Min mor, vores lille datters mormor, har mange meninger når det kommer til vores datter og især mhp. at holde vores datter. Hun mener bestemt at når man får titlen som mormor, så følger der også en naturlig ret med til at holde sit barnebarn når og hvis man har lyst.
Vi har en datter som har enormt meget brug for at se folk an også nogle gange folk som hun “kender”, og hvis de kommer for tæt på eller smiler eller snakker for meget til hende, så bliver hun ked af det, hvilket jo er meget normalt for hendes alder og det skal respekteres.
Min kæreste og mig har fra starten af været meget afklaret med, at det er enormt vigtigt for os, at vores datter altid føler sig tryg og hørt og hvis hun ikke selv ligefrem rækker ud efter folk eller virker til at være interesseret i at komme over til folk og sidde eller blive holdt, jamen så er det kun mor og far som holder hende og DET passer bestemt ikke mormor.
Det skal siges at vores datter har set min mor meget og vil somregel gerne over og sidde hos hende, MEN hvis vi har besøg af andre udover min mor, så virker vores datter helt naturligt tilbageholden og virker ikke interesseret i at skulle over til mormor, da situationen pludselig er en anden og det har mormor MEGET svært ved at forstå.
Min mor bliver meget fornærmet over, at få et “Nej” når hun beder om at holde hende og kan surmule over det i lang tid og siger at det er altså er vigtigt at vores datter også kommer i andre hænder end kun mors og fars, fordi ellers bliver det meget svært for hende at starte i dagpleje og at hvis hun er utryg så er det fordi at hun kan mærke vores utryghed.
Jeg prøver så at forklare hende at det er jeg dybt uenig med hende i og at man altså ved en del mere nu om børn og opdragelse, end man gjorde for 30 år siden hvor hun sidst havde små børn, hvilket hun tolker som kritik af den måde hun har opdraget mig og mine søskende på og siger bare at det er mig der er en pyldremor/hønemor og at nu må jeg lige slappe af.
Hun er derudover også meget uforstående overfor, at hun ikke må passe sit barnebarn og siger også til dette at det er vigtigt for vores datter at komme ud til andre og være lidt væk fra mor og far.
Men vi har besluttet at vores datter ikke skal passes af nogen før hun selv giver udtryk for at det vil hun gerne.
Hver gang vi efterhånden ses, så ender det med en konflikt og det begynder virkelig at gå mig på og jeg bliver vred og ked af det over at hun ikke bare kan respektere at det er sådan at vi nu engang har valgt at “opdrage” VORES datter.
Jeg må indrømme at jeg har fået et helt andet syn på min egen mor, jeg troede jo hun var supermor, men når hun så kommer med sådan nogle dårlige “råd” og udtalelse, så kan jeg godt se at hun bestemt ikke har været supermor på den front og at mig og mine søskende nok har været udsat for nogle situationer som bestemt ikke ligefrem har været gode for os.
Jeg vil gerne at min datter får et rigtig godt forhold til min mor, men det mener jeg altså også bestemt at hun kan uden hverken at blive holdt eller passet at min mor, før vores datter selv er klar til det - eller er jeg helt forkert på den ? Hvad tænker du ?
På forhånd tak for hjælpen og stort knus fra
Mor