Brev:
Udfordret forhold med bedsteforældre
5. marts 2021
Alder:
3 år, 11 mdr.
Udfordret forhold med bedsteforældre
Hej Helen :)
Jeg læser og lærer en masse af din brevkasse. Og nu har jeg brug for hjælp vedr. mine svigerforældre.
Jeg ved snart ikke hvor jeg skal starte. Da det er en problematik der har opbygget sig løbende. Men jeg forsøger.
Jeg har en søn på snart 4 år. (En beskrivelse af ham, blev givet i mit sidste brev)
Min søn er mine svigerforældres eneste barnebarn. (Indtil maj hvor lillebror melder sin ankomst). De elsker ham tydeligvis rigtigt højt. Og min søn er også glad for dem, i særdeleshed hans farfar.
Jeg har det bare rigtigt svært med dem. Jeg prøver ikke at lade det gå ud over min søns forhold til dem. Men fordi jeg ikke føler de respekterer mine grænser og jeg ikke har tillid til dem, er det lidt svært at undgå.
Jeg vil prøve at beskrive lidt hvad der er skyld i mine følelser.
- De har altid haft travlt med hvornår de måtte passe ham, hvornår de måtte gå en tur med barnevognen. Osv. de har presset meget på lige fra fødslen omkring ovenstående. Men jeg har været meget klar omkring, at det ville komme når jeg var klar. Og når min søn var det. Han har alle dage været meget morglad. Og vi har ikke anvendt pasning andet end 1-2 gange årligt. Fordi vi ikke havde behovet.
- Da min søn er 4 måneder, sover han rigtigt dårligt og jeg er meget brugt. Her sker det en dag, at min svigermor får mig presset til at hun kan gå en time med min søn i barnevogn. Da der er gået en time ringer min mand for at spørger hvor de bliver af. Det viser sig så, at hun har taget min søn med hjem, fordi han var ked af det. Jeg var rasende. Og da de kom med ham, tog jeg ham uden at sige noget og gik i soveværelset. Jeg fik ikke sagt fra.
- I min barsel havde de meget med bare at komme forbi. Det havde jeg det svært med, og bad min mand sige, at de var nød til at spørge. Det endte med et opkald til min mand fra hans far. Han råbte og skreg at jeg bestemte alting, og at han følte at det var som et fængsel. Jeg har aldrig fået en undskyldning for dette. Man har blot ladet som ingenting. dog blev de da bedre til at spørge om de måtte komme forbi.
- Når vi laver aftaler om at de begge skal hente ham eller passe ham, feks ved sygdom hvor jeg synes det nødvendigt at være 2, kan de godt finde på at komme bare den ene.
- Aftaler med mig skider de på. F.eks. Skulle de passe ham en eftermiddag. Sagde at min mand kom hjem og nok skulle bade ham. Da han kommer hjem er svigermor i fuld gang med at bade barnet.
- De får lov at passe ham 1 gang hver/hver anden måned. Det er ikke fast. Og sådan lidt efter lyst og behov. Men nu er det heller ikke nok. De spørger min søn næsten hver gang de ser ham om han ikke snart skal sove ved dem. For nogle uger siden var min søn der oppe en hel dag. Da jeg hentede ham skyndte han sig hente sin jakke og så skulle vi hjem. Jeg nåede ikke at snakke. Men okay. Næste dag siger min søn til mig, at hans sovedyr ikke er klar til at sove ved farmor og farfar og at han jo ikke kan sove uden den. Underforstået at han ikke er klar til det. Udefra det kan jeg bare drage den konklusion, at de har snakket meget om det. Og at min søn ikke har kunne sige fra, hvilket ham bestemt heller ikke skal. Voksne skal ikke sætte ham i den situation.
- For nyligt var de hjemme ved os. Jeg ber min søn gå ud og vaske hans mund. Det vil han ikke. Så jeg stiller ham ved døren, og siger jeg gerne vil have han gør det. Straks kommer svigermor og tager ham i armen og trækker barnet ud og vasker hans mund mod hans vilje. Han bliver så ked af det at han gemmer sig på sit værelse mens han græder. Jeg sidder ved ham, indtil min mand har fået gæsterne sendt hjem.
- De har altid kommenteret på hvor “morsyg” han er. Og på en nedladende måde. Jeg tror dog at jeg de sidste par år har udstrålet, at deres mening ikke rører mig. For de har skiftet spor lidt, og roser mig nu altid for min rolle som mor, men altid med det lille men, at de gerne vil have ham mere.
Jeg ved snart ikke hvordan jeg skal være i det mere. Og det er mere end blot ovenstående. De er 2 lidt specielle personligheder. De er ikke længere på arbejdsmarkedet, selvom de er midt 50. Og de har egentligt bare kun hinanden. Så deres barnebarn er lidt blevet deres livsindhold.
Jeg har bare så svært ved at sige fra. Både fordi jeg er bange for svigerfars reaktion. Men også for hvad de siger til mit barn, når jeg ikke er tilstede.
Jeg vil gerne giv dem og mit barn de bedste muligheder for et forhold. Men jeg synes det er svært.
Jeg har Aller mest lyst til at melde mig ud af det. Og lad min mand besøge dem med vores søn. Men det føles også drastisk.
Så hvordan får jeg sagt fra? Skal jeg overhovedet sige fra?
Og hvordan slutter jeg fred med, at det nok aldrig bliver et helt godt forhold jeg har til dem?
Min mand er mest på vores side, fordi vores søn selv er så tydelig omkring hvad han vil og ikke vil. Han er dog alligevel påpasselig. Måske af samme grunde som mig. Han er mere jaja og nånå til dem.
Hilsen herfra