Brev:
Mit meget talende barnebarn presser os
3. januar 2021
Alder:
4 år
Mit meget talende barnebarn presser os
Kære Helen.
Må en presset farmor skrive til dig? Jeg håber ikke mit spørgsmål falder uden for kategori.
Jeg har en sønnesøn på 4 år, som taler hele tiden og højt. Han er også meget kropslig, er hele tiden i gang. Jeg er selv pædagog og kan i og for sig godt rumme det, da jeg ved hvad der er på spil. Men min mand, som ikke er drengens farfar, kan slet slet ikke holde det/ham ud. Han bliver direkte vred og skal virkelig holde på sig selv for ikke at råbe hold kæft.
Min søn og barnebarn bor to timers kørsel væk, og vi ser dem i weekender med overnatninger. Jeg besøger dem også, i weekender.
Jeg vil selvfølgelig for alt i verden have en god relation til drengen og forældrene, og vil gerne have de besøger mig, men det er efterhånden noget af en øvelse at have besøg af dem, da elefanten i rummet, fylder så meget: drengen der taler og taler højt hele tiden. Vi prøver alle at tysse lidt på ham, være på overetagen, være ude af huset, men det kan vi jo ikke gøre hele tiden. Min søn og moren er forældre, der opdrager efter de nyeste principper, ingen skæld ud, lytter og svarer barnet, de nænsomme og overbærende. Min mand mener, drengen er hjerneskadet og at han skal medicineres, at forældrene er inkompetente, eller at han har ADHD, og vi skændes rigtig meget om det.
Det er kommet så vidt at min mand ikke vil se dem hos os, før drengen er “opdraget”. Han vil simpelthen ikke finde sig i det. Han mener også, at jeg som pædagog skal tale med forældrene om alt det de, i hans øjne, gør forkert. Jeg synes overordnet ikke de gør noget forkert, men jeg kan godt se, de har hænderne fulde.
Min søn har altid haft et anstrengt forhold til sin stedfar, og jeg hader at se det samme ske for mit barnebarn. Som jeg ser det, er han en normal dreng, der bare er blevet vant til at lyde og konstant tale er normalen.
Jeg føler mig virkelig som en lus mellem to negle. På den ene side min mands modvilje og vrede mod den lille dreng og på den anden side, behovet for at have det rart og hyggeligt med min søn og barnebarn, når de er her. Hvilket er ret svært, når alle går på listesko, for ikke at vække min mands vrede.
Har du et godt råd til hvordan jeg balancerer i dette?
Skal jeg fraråde min søn og barnebarn at komme?
Skal jeg bede min mand fjerne sig, når de kommer?
Hilsen
En presset farmor.