Overgang til pasning hos svigerforældre

5. marts 2019

Alder:
8 mdr.

Overgang til pasning hos svigerforældre

Kære Helen

Til maj starter jeg på arbejde, når vores datter er 10,5 måneder. Derfra har jeg fri hver mandag, far er hjemme tirsdag, onsdag og fredag, og farmor og farfar skal passe hende torsdag.

Hun skal starte i vuggestue til november.

Vi er så småt ved at vænne hende til at far passer, men hun kigger meget efter mig og er meget morsyg. Det har hun altid været, og det er selvfølgeligt mere tydeligt hun i den fase, hun er i nu.

Hver lørdag og søndag tager jeg ud nogle timer om formiddagen, så far giver mellemmåltid kl. 9 og får hende til at sove, og jeg kommer lidt efter, at hun vågner. Dette går rigtigt godt. (vi begyndte med dette for to uger siden). planen er, at hun skal have mere og mere vågentid med far, hvor jeg ikke er hjemme. Når jeg kommer hjem og hun ser mig, så er det som om, at hun kommer i tanke om, at jeg har været væk, og hun bliver rigtigt ked af det og knuger sig til mig resten af eftermiddagen og aftenen.

Hun har aldrig været passet af andre. Vi ser farmor og farfar hver torsdag et par timer efter arbejde samt hver søndag nogle timer. De bor 400 meter herfra, og kan komme dagligt, hvis det skal være.

De får stille og roligt lov til at lege ...

Annonce

... lidt med hende og kigge på hende, det har de ellers ikke kunne, da hun var yngre. Hun har altid været meget reserveret og ville bare være hos mor og far. Vi har ellers fra hun var helt lille ladet dem holde hende, men taget hende tilbage ved mindste utilfredshed. Jeg er begyndt nu at kunne gå ud i køkkenet, når de sidder og leger i stuen, og det går rigtigt fint, men der er far selvfølgeligt også inde i stuen. Vi tænker derfor, at vi måske snart skal gå ud af huset, og lade dem passe, men alle er lidt nervøse ved det, fordi hun har reageret, som hun har, hvilket jo er dumt, da hun kan mærke vores nervøsitet.

Det skal lige nævnes, at hun har de bedste bedsteforældre. Det fås simpelthen ikke bedre, og de gør alt for at lege med hende, aktivere hende, og aflede hende, men hun kigger efter mig, og hører hun, at jeg rumsterer ude i køkkenet, så kravler hun derud.

Har du et forslag til, hvordan overgangen bliver bedst mulig, så de kan passe hende?

Jeg går ud fra, at det er bedst, at det er hjemme hos os til at starte med. Om søndagen er vi dog ofte hjemme hos dem, og hun har en masse legetøj der, som nærmest er mere interessant, end det hun ser til dagligt.

Med venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor