Brev:
Overgang til pasning hos svigerforældre
5. marts 2019
Alder:
8 mdr.
Overgang til pasning hos svigerforældre
Kære Helen
Til maj starter jeg på arbejde, når vores datter er 10,5 måneder. Derfra har jeg fri hver mandag, far er hjemme tirsdag, onsdag og fredag, og farmor og farfar skal passe hende torsdag.
Hun skal starte i vuggestue til november.
Vi er så småt ved at vænne hende til at far passer, men hun kigger meget efter mig og er meget morsyg. Det har hun altid været, og det er selvfølgeligt mere tydeligt hun i den fase, hun er i nu.
Hver lørdag og søndag tager jeg ud nogle timer om formiddagen, så far giver mellemmåltid kl. 9 og får hende til at sove, og jeg kommer lidt efter, at hun vågner. Dette går rigtigt godt. (vi begyndte med dette for to uger siden). planen er, at hun skal have mere og mere vågentid med far, hvor jeg ikke er hjemme. Når jeg kommer hjem og hun ser mig, så er det som om, at hun kommer i tanke om, at jeg har været væk, og hun bliver rigtigt ked af det og knuger sig til mig resten af eftermiddagen og aftenen.
Hun har aldrig været passet af andre. Vi ser farmor og farfar hver torsdag et par timer efter arbejde samt hver søndag nogle timer. De bor 400 meter herfra, og kan komme dagligt, hvis det skal være.
De får stille og roligt lov til at lege lidt med hende og kigge på hende, det har de ellers ikke kunne, da hun var yngre. Hun har altid været meget reserveret og ville bare være hos mor og far. Vi har ellers fra hun var helt lille ladet dem holde hende, men taget hende tilbage ved mindste utilfredshed. Jeg er begyndt nu at kunne gå ud i køkkenet, når de sidder og leger i stuen, og det går rigtigt fint, men der er far selvfølgeligt også inde i stuen. Vi tænker derfor, at vi måske snart skal gå ud af huset, og lade dem passe, men alle er lidt nervøse ved det, fordi hun har reageret, som hun har, hvilket jo er dumt, da hun kan mærke vores nervøsitet.
Det skal lige nævnes, at hun har de bedste bedsteforældre. Det fås simpelthen ikke bedre, og de gør alt for at lege med hende, aktivere hende, og aflede hende, men hun kigger efter mig, og hører hun, at jeg rumsterer ude i køkkenet, så kravler hun derud.
Har du et forslag til, hvordan overgangen bliver bedst mulig, så de kan passe hende?
Jeg går ud fra, at det er bedst, at det er hjemme hos os til at starte med. Om søndagen er vi dog ofte hjemme hos dem, og hun har en masse legetøj der, som nærmest er mere interessant, end det hun ser til dagligt.
Med venlig hilsen
mig