Farmor og far

23. januar 2019

Alder:
12 mdr.

Farmor og far

Kære Helen

Ja, nu skriver jeg igen ang. min svigermor. Jeg er sådan i tvivl, hvordan jeg skal gribe det an.

1. Vores datter er lige blevet et år og det var jo en stor dag for os alle. Vores datter forstod self. ikke så meget, men jeg og hendes far glædede os til at fejre hende.
Da vi ikke har meget plads og jeg er lidt modstander af den nye trend med at det nærmest skal være en selskabsmenu, når man holder fødselsdag aftalte jeg og min kæreste, at vi ville holde en børnefødselsdag, som vi gjorde, da jeg var barn - altså til eftermiddagskaffe med boller og lagkage.

Da jeg ved, at min svigermor altid meget gerne vil tage del i tingene tænkte jeg, at det jo ikke kunne skade at spørge, om hun ville bage boller. Så bliver hun glad.
Problemer var så, at hun ikke kun bagte boller. Nogle dage før spurgte hun mig om hun skulle bage en farmor kanelkage og tage med. Jeg sagde pænt nej tak og at hun KUN skulle tage boller med. Jeg havde selv styr på kagen/kagerne (jeg kan nogle lækre kager, jeg gerne ville lave og som jeg tænkte, at vores datter godt kunne smage. Hun har ikke fået kage før og jeg vil gerne vente lidt med det.

Da svigermor så kom havde hun en hel bradepande kage med alligevel og ikke nok med det, så havde hun også lavet et fad med forskellig pølse. Det havde jeg og min kæreste netop aftalt, at der ikke skulle være.
Vi ville gerne holde det simpelt som en børnefødselsdag nu er og det ost, jeg havde serveret endte jo så med stort set ikke at blive rørt, så meget af det røg i skraldespanden nogle dage senere.
Jeg havde også sagt at vi selv købte smør, da vi elsker en bestemt økologisk smør og svigermor er til lurpak blandingsprodukt. Det havde hun også taget med alligevel og synes økologi er fis. Jeg prøvede at forklare hende, at lige netop smøren smager meget bedre.

Jeg bed det hele i mig. Tog kagen og stillede den ud på teressen og serverede den ikke, da min kage så heller ikke var blevet spist.
Jeg anede intet om at hun kunne finde på at tage et stort pølsefad med og min kæreste sagde, at hun havde nævnt det for ham dagen før.
Burde min kæreste ikke sige fra, at det skal hun ikke?
Hvis jeg så bare havde fået noget at vide, så havde jeg ikke skåret så meget ost.
Det undre mig også at hun lige netop kommer med pølse og ikke ost, så jeg er lidt bange for at både min kæreste og hans mor lidt er gået bag min ryg:(
Det var jo en super hyggelig dag alligevel, men det irriterer mig og jeg har ikke lyst til at bede hende om noget en anden gang.

Det skal siges, at hun har gjort lign. før. End anden gang havde jeg brug lang tid og mange penge på en kage, da vi havde inviteret dem på kaffe og selvom vi hørt og tydeligt haft sagt til hende, at jeg lavede kage og at hun ikke skulle tage en med gjorde hun det alligevel.

Sidst vi inviterede ...

Annonce

... hende på aftensmad kom hun med et fad med lasagne, som vi så endte med at spise frem for det mad vi havde handlet ind.

Jeg synes det er mærkeligt og min kæreste gør ikke rigtig noget ved det. Siger bare, at hun ikke gør det af ond mening. Det er jeg klar over, men derfor synes jeg jo, at det er meget forkert, det hun gør.

Kan jeg tillade mig at sige noget til hende og hvor hårdt for at hun forstår det?

2. En anden ting er igen min utryghed ved at de skal være alene med vores datter.
Juleaften var vi farmor og farfar. De røg i køkkenet, men alle frøs, da dørene så stod åbne konstant, men det var nu det mindste.

Vores datter var syg og hun kastede voldsomt op omkring kl. 18. Da jeg pga. røg og der ikke rigtig er noget steder jeg ville være tryg ved at lægge hende havde jeg sagt, at jeg ville taget hjem med hende, når hun blev træt. Det gjorde hun så allerede kl. 19, men hun var jo også syg.
Min svigermor prøvede at overtale mig flere gange til at jeg bare kunne ligge hende oppe på gæstesengen på 1. sal, hvilket for mig ville være fuldstændigt uansvarligt og vanvittigt.
For det første ville jeg ikke bryde mig om, at min datter lå ovenpå, når vi andre sad nede i stuen med levende lys på træet og ingen sikkerhedsforanstaltning.
Og for det andet ville vores datter endte falde ned fra den høje seng eller selv kravle ned (det har hun faktisk ret godt styr på). Hun hun så var nede ville hun være på et værelse som udover gæstesengen bliver brugt til opmagasinering af alt min tømrerkærestes værktøj og andre ting og møbler hendes børn stiller hjem.
For det tredje ville hun gå ud af værelse og derfra kunne styrte ned at en meget stejl trappe.
Og ikke mindst var vores datter syg med opkast og så vil jeg gerne kunne holde godt øje med hende.

Det med utrygheden omkring, at jeg ikke ønsker min datter skal være alene med dem, hvordan kan vi gribe det at. For de nævner jævnligt at når de skal passe og hvis de holder op med at ryge kan de passer. Jeg er skrækslagen og jeg tror faktisk godt min kæreste ville lade dem passe, for han er jo vokset op i et ikke børnesikkert hjem og med masser af røg og alkohol.

Åhhhh, kan jeg selv sige til dem, at jeg ville være utryg og derfor ikke ønsker at de skal passe, da vil ser meget forskelligt på børnesikkerhed?

Svigermor spørger også ofte om hendes ældste søn ikke snart skal passe og nej, min svoger er absolut ikke lige den første jeg tænker på, hvis vores datter skal passes. Jeg kender ham ikke så godt og selvom han er sød og rar og rolig har han ikke så meget forstand på en baby og er det frækt af mig, at jeg helt automatisk tænker at en kvinde skal passe så længe hun er lille og helst af en af mine nærmeste, som jeg kender godt og ved jeg kan stole på?

Undskyld det blev så langt igen.

Med venlig hilsen
mig

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger