Brev:
Vores søn kan ikke lide at komme ud til andre
3. februar 2019
Alder:
2 mdr.
Vores søn kan ikke lide at komme ud til andre
Kære Helen
Tak for en rigtig god brevkasse, hvor jeg allerede har fundet gode svar på mange spørgsmål.
Nu har har jeg dog selv et spørgsmål, som jeg har brug for afklaring på;
Vi har en dejlig søn på 2 mdr. og 8 dage, han trives og er en glad dreng, som udvikler sig som han skal, han tager på i vægt, ca. 250 gram om ugen. Han kan holde hoved selv (vi støtter det selvfølgelig stadig), og trækker sig selv op, når man holder i hans hænder. Han pludre tilbage når vi snakker til ham, følger os med øjnene og er i det hele taget god til at holde øjenkontakt. Han er fornylig opdaget sin højre hånd og griber ud efter ting når han ligger på ryggen. Derfor synes vi at han udvikler sig alders svarende.
Han sover ca. 8,5 - 9 timer om natten, hvor han bliver ammet ca. hver 2. time.
Vi har haft lidt udfordringer med at få ham til at sove om dagen, hvor han tit kun vil sove små powernaps på 30 minutter, som tit kun løber op i 3 timer om dagen, og han vil som regel kun sove ved mor.
Han bliver ammet fuldt.
Det er kun os der holder ham, og der er aldrig andre end os, og sundhedspersonale (jordmoder, sygeplejer osv.) der har holdt ham.
Han har altid været en lille tryghedsnakoman, det fik vi at vide allerede på sygehuset.
Han kan sagtens lægge selv og kigge på en uro eller andet legetøj, vi har ikke prøvet i mere end 15 minutter, men tror uden problem han ville kunne underholde sig selv med det længere.
Han græder sjældent, medmindre han bliver overtræt, hvilket sker en gang i mellem, når han ikke får sovet til middag, men her ud over er han glad og tilfreds.
Men her kommer det: hver gang vi har været ude at besøge nogen, også selvom det kun er en halv time, eller det er et sted vi har været før, så bliver han så ulykkelig, han græder og græder bagefter og er helt utrøstelig. Det samme sker hvis folk (som ikke er mor eller far) stikker hoved helt ned til ham for at ‘dikke dikke’. - Dette har gjort at vi har valgt at sige, at vi for en periode ikke kommer ud at besøger folk, og vi holder besøgene på et minimum, fordi vi ikke kan holde ud at han bliver så ked af det.
Nu har vi så fået at vide, at vi er dårlig forældre, fordi vi holder ham hjemme. Hans mormor mener nemlig at han bare skal lære at komme ud, og så bare have lov at skrige når han kommer hjem. Hun mener han mistrives fordi vi holder ham hjemme.
Det gør os som forældre meget kede af det, at få at vide af mormoren, at hun mener vores barn mistrives, når vi ikke selv synes det.
Så kære Helen - er vi dårlige forældre og skal vores barn bare lære at komme ud til andre/ mistrives han i det vi holder ham hjemme?
Venlig hilsen
En fortvivlet og ked mor.