Uenig med bedsteforældre

4. april 2017

Alder:
2 år, 9 mdr.

Uenig med bedsteforældre

Hej Helen

Jeg har en datter som fylder 3 år i juli. Hun er en dejlig glad pige. Hun blev født ved akut kejsersnit og har fra start af været meget opmærksom på alt og alle. De første måneder var hun "stiv som et bræt" hun ville ikke ligge i arm kun når hun blev ammet. Lidt efter lidt begyndte hun at slappe mere og mere af i kroppen og blev mere veltilpas. Men havde ikke det største behov for at ligge i arm hun ville følge med i alt hvad der foregik omk. Hende. Hun har hele sit korte liv haft stort behov for meget nærhed især om aftenen/natten, samt tryghed.

Hun er en meget forsigtig pige. Skal hun noget hun ikke kender eller ikke har prøvet før, skal hun lige se det an et par gange. Fx skulle hun i vuggestuen med i motorik rummet en dag, der gik fem gange før de fik hende til ved hjælp at kravle lidt rundt. Får vi gæster også selvom det er familie går der som regel lige en halv time før hun er tøet op. Hvilket nogen kan forstå og andre kan have svært ved at forstå. Jeg ser intet problem ved dette. Hun er blot ikke en som går ind i folk med træsko på og sådan er dette. Hun er meget fremme i skoen i forhold til sin alder, især sprogligt.

Men nu har jeg brug for lidt sparring: Når hun er syg hvilket hun lige har været med Roskildesyge bliver hun ...

Annonce

... passet af min far og papmor. Når hun er syg og det er faktisk hver gang uanset hvad hun fejler så taler hun ikke så meget, hverken herhjemme eller hos dem. Hvilket de har rigtig svært ved at håndtere, eller dvs de kan slet ikke håndtere det. I starten kom de bare med små hentydninger men nu er de begyndt at italesætte det overfor os. De mener der er noget galt som skal fikses. De synes vi skal tale med hende om det, altså min datter, så hun kan forstå at hun bliver nødt til at tale.

Jeg er fuldstændig uenig med dem. Jeg har prøvet at italesætte overfor dem at der ikke er noget der skal fikses at når man er en lille pige så ved man ikke helt hvad det er der sker når man er syg. Hun kan fx ikke forklare at hun har kvalme, ondt i halsen osv. Men det hjælper ikke så meget. Jeg bliver bare rigtig ked af og vred når de skaber et problem med min datter som ikke er der. Vi gruer hver gang for at hun ikke taler når hun skal passes hos dem, og det er også det første de kommentere på når de har passet hende.

Jeg er selv uddannet pædagog og ved at børn er forskellige. Men jeg har virkelig brug for et godt råd her. Vi mener nemlig ikke vi har et unormalt barn men en dejlig glad datter med alle sine forskellige sider som vi også selv har.

Med venlig hilsen
A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika