Brev:
Vil ikke sine bedsteforældre
18. august 2016
Alder:
8 år, 4 mdr.
Vil ikke sine bedsteforældre
Kære Helen.
Vores dreng på 8 år gider ikke længere sin mormor og morfar. Han er mine forældres eneste barnebarn, og de vil meget gerne have et tæt forhold til ham.
Vi bor tæt på hinanden, og de har altid været gode til at passe og hjælpe til med ham.
Mine forældre er ældre (70+), og er måske ikke så spændende at være hos, men jeg oplever de hygger sig, når han er der, dog uden der sker de store ting.
Vi har en fast aftale, om at de henter ham fra skole en fast dag hver uge, og så er han hos dem og spiser med.
Han spørger nu hver gang han skal til mormor, om han ikke kan være hos nogle af sine venner i stedet for?
Han har mange gode venner, som han prioriterer højt, så der er gerne legeaftaler flere gange om ugen.
Hvor længe kan jeg holde fast i mormor dagen en gang om ugen, når han nu ikke har lyst, og egentlig hellere vil noget andet, eller bare være derhjemme.
Jeg er rigtig ærgerlig over den manglende lyst, da jeg synes relationen er vigtig.
Mine forældre er meget insisterende på samvær, og vil gerne se ham endnu mere, og ringer ofte og spørg om de skal hente en af de øvrige dage, eller om han snart vil overnatte.
Jeg siger gerne fra på min søns vegne, med diverse undskyldninger, men holder altså fast i vores ugentlige aftale.
Jeg er meget i tvivl om vi skal fortsætte på denne måde, eller om det egentligt er mere ødelæggende for deres forhold, at jeg insisterer på han skal afsted, selvom han ikke har lyst.
Hvor ærligt skal jeg melde ud til mine forældre omkring hans manglende lyst til samvær, da det selvfølgelig vil være sårende for dem.
Forsøger nok at dække lidt både den ene vej og den anden for at skåne alles følelser, men måske griber jeg det helt forkert an ?
Vores dreng har i alt 3 hold bedsteforældre. De 2 øvrige hold bor lidt længere væk, og dem ser vi ikke helt så ofte (ca 1 x månedligt), men altid med "glæde" hos dem eller os.
Jeg vil meget gerne bibeholde den tætte kontakt, men synes jo absolut det skal fungere til alles bedste.
Glæder mig til at høre dine altid gode indspark.
Mange hilsner
Tine