Svigermor - Hvornår er baby klar til overnatning?

8. april 2016

Alder:
8 mdr.

Svigermor - Hvornår er baby klar til overnatning?

Hej Helen :-)

Jeg er mor til Elias på 8 mdr. Siden min søn kom til verden, har min kæreste og jeg haft mange uoverensstemmelser med min svigermor. Hun håner tit vores måde at være forældre på, hvis vi gør noget, hun ikke ville have gjort, eller hvis vi undlader at gøre noget, som hun har gjort med sine børn.

Vi har siden start, sagt at hun er velkommen hos os, men hun har nok kun være sammen med Elias omkring 10-15 gange (vi holdte også jul hos hende), og der har min kæreste og jeg også været der. Elias er ikke tryg ved sin farmor, da han ikke kender hende så godt. Min svigermor mener, at vi har for mange regler, og det er vores skyld, hun ikke har et tæt forhold til Elias. Vi har aldrig udelukket hende fra at se Elias, og jeg synes ikke vi har mange regler, men vi vil gerne selv bestemme, hvad han får at spise, når han er så lille, og hvornår han er klar til at sove ude.

Efter en periode på 1,5 mdr, hvor min kæreste og svigermor ikke havde kontakt, blev de gode igen. Svigermor ringede til mig, og sagde hun gerne ville overraske min kæreste. Hun ville komme fredag og tage Elias med hjem til lørdag (der var Elias 6 1/2 mdr) Jeg sagde, jeg syntes det var for tidligt, og at min sundhedsplejerske havde sagt, han skulle være omkring 2 år for at overnatte ude, hvis ikke det var vores behov. Min svigermor mener jeg er hysterisk, og jeg bør gøre hvad det er bedst for Elias (hvilket jeg syntes jeg gør). Nu har min svigermor sagt, at hun vil trække sig som farmor. Hun siger, at hun ikke kan få et forhold ...

Annonce

... til Elias, når hun ikke må få ham på overnatning, før han er to år. Min kæreste har sagt til hende, hun sagtens kan få et tæt forhold til ham i dagtimerne, og at hun er velkommen. Jeg har sagt, hun gerne må passe ham i dagtimerne, når han er tryg ved hende, men det er hun ikke tilfreds med.

Jeg ved, hun glædede sig meget til at blive farmor, og jeg ønsker Elias skal vokse op i en familie med tætte relationer både til fars og mors side af familien. Vi har fra start af haft det i tankerne, at farmor nemt kommer til at føle sig udenfor iforhold til mormor, og det synes jeg vi har gjort meget for at forhindre. Jeg føler, at lige meget hvor meget vi forsøger at inddrage hende, bliver hun ved med, at mene vi sætter en stopper for, at hun kan være farmor. Min kæreste er ikke så god til at sige fra overfor sin mor, og han taler hende oftest efter munden, da det er nemmest, derfor er det mig der ender som ”bussemanden.” Min svigermor taler meget grimt om mig og min måde at være mor på til de andre familiemedlemmer, og tit skriver hun også sin mening på sms til min kæreste og jeg. Når vi besøger hende, eller hun besøger os, så er der ingenting, og det virker som om, at hun godt kan lide mig, mens hun er her. Jeg har nået min grænse, men jeg ønsker at få det til at fungere for Elias. Mine spørgsmål er: Hvornår er det godt for et barn at overnatte ude?

Har farmor ret til, at få ham på overnatning nu? Hvad har farmor/mormor ret til at bestemme iforhold til deres barnebarn?

Med venlig hilsen
En fortvivlet mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

11. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Afviser pludselig skemad

Kære Helen Min dreng er nu 6.5 måned gammel, og det er gået rigtig godt med...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor