Bliver han for forvent?

8. maj 2014

Alder:
2 år, 5 mdr.

Bliver han for forvent?

Hej Helen,

Victor er knap 2,5 og er meget elsket af hele sin store familie, særligt farmor og mormor.

Så meget at farmor hver gang hun kommer på besøg, ca et par gange om måneden har gaver med til ham. Sågar kom hun med den samme gave som hun havde med sidst - med den begrundelse at han blev jo så glad for den, så nu har han to.

Hver gang vi får venner eller familie på besøg, forventer Victor at de har gaver med og bliver faktisk en gang i mellem lidt skuffet, når det går op for ham, at det har de altså ikke. Han er selvfølgelig lige blevet storebror for 2 mdr hvor stortset alle havde gaver med til ham, men det startede faktisk før det.

Det er også tit sådan, at hvis vi går med en ting i tankerne som vi fx gerne vil give ham i gave, så kommer farmor os i forkøbet. Victor er fra december og i efteråret sagde jeg til farmor, at jeg ville købe bamses hus med figurerne til ham i fødselsdagsgave el julegave, hvor hun siger, at det behøver jeg ikke bruge penge på, det fandt hun billigt på kræmmermarked! Ja, undskyld mig for at jeg gerne vil købe det fra nyt til min søn og at hun samtidig havde ...

Annonce

... "snuppet" min gaveide. Det kan ske, ja, men det sker bare hele tiden! Vi kan dårligt tillade os at købe noget, eller tænke på noget vi gerne vil købe, for så har farmor det med i gave, når hun kommer på besøg.

Mormor er også lidt sådan, men på en anden måde. Til jul hang hun min gamle hjemmehæklede nissesok op, hvor der lå en lille nissechokolade hver gang han kom (vi besøger hende ca en gang om ugen). Og det er blevet til, at det er mormors store nisse NisseOle som har lagt chokoladen. Rigtig hyggeligt... Men den sok OG NisseOle hænger der endnu! Mormor nænner ikke at fjerne det, når nu Victor hver dag spænder hen hvor sokken og NisseOle har sin plads for at kigge efter chokoladen.

Er det forkert af mig og tro at min søn bliver for forvent af disse ting? Eller er det helt okay altid at have gaver med, og lade julen fortsætte året ud, for det er jo så hyggeligt og så han ikke bliver ked af at Nissen og sokken er væk og først kommer igen med chokolade i til næste år?

Synes det er fantastisk at have familie der elsker Victor og gør alt for ham, så længe det ikke "skader" på længere sigt.

Kærlig hilsen mig.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor