Brev:
Problemer med min mor og stedfar
7. maj 2012
Alder:
5 mdr.
Problemer med min mor og stedfar
Kære Helen
Jeg har virkelig brug for et godt råd og det ved jeg du kan give mig ;-)
Det drejer sig om min mor og stedfar, dvs. min søns bedsteforældre… Min søn er nu 5 måneder og vi har ikke endnu besøgt min mor og hendes mand, da han ryger som en skorsten indenfor (min mor er ikke ryger eller det vil sige passiv stor ryger).
Min kæreste og jeg ønsker ikke at udsætte vores søn for den slags passiv rygning. Vi ønsker ikke at bestemme om folk skal ryge i deres eget hjem eller ej, men vi vil selv bestemme om vi skal komme der så uden at blive kigget skævt til. Det har jeg forklaret min mor et utal af gange indtil videre nu og hun bliver lige sur på mig hver eneste gang og synes jeg er en hønemor, bare fordi jeg gerne vil passe godt på min lille dreng.
Min stedfar har en meget træls holdning til børneopdragelse og kan slet ikke sætte sig ind i alle de forholdsregler vi og andre tager nu om dage. En af hans kommentarer: ”ja i gamle dage var der ikke noget der hed babyalarmer der tog børn ikke skade af at ligge og græde og de sov jo nærmest også i en appelsinkasse i frostvejr udenfor – de har det fint i dag!”
Jeg er utrolig bange for passiv rygning og vuggedød. Jeg ville aldrig tilgive mig selv hvis der skete min lille dreng noget efter en tur ned til dem. Hvor længe skal man tage ekstra højde for vuggedød? Hvad er din holdning til rygning og babyer? Vil det være ok at vores dreng kommer med derned hvis han ryger ude imens vi er der – selvom det er et storryger hjem når vi ikke er der?
Det er sådan at bare man har været der i 5 min så skal man vaske hår og tøj når man kommer hjem fordi man stinker af cigaretrøg. Dvs at hvis jeg vil skulle hjem og vaske dyner osv hvis jeg tager min søn med derned.
Min mor sagde forleden dag: ”er han ikke snart gammel nok til at besøge os?” hvor jeg bare snakkede om noget andet for nej min søn bliver aldrig gammel nok til at ryge tænkte jeg så.
Jeg må indrømme jeg har fået nok nu, jeg kan ikke klare flere kommentarer om at jeg er en hønemor, for den kommer hver eneste gang vi ses… I går handlede det så om at jeg har valgt at bruge neutral vaskepulver til min søns tøj.
Vi sad midt i min fødselsdag og så begyndte jeg at blive angrebet, hvor jeg til sidst kogte helt over og blev sur. Det var jo på ingen måde rart for nogen og stemningen bar også præg af det resten af tiden de var der.
Hvordan kan jeg få min mor til at forstå at de skal tie stille og at det her er nye tider det er ikke for 32 år siden da hun fik mig – ja og min barndom har ikke været go så den kan hun ikke hente guldkorn hjem i!!!
Jeg har lige i dag bestilt din bog De bedste bedste forældre i håb om at den kan hjælpe mig og guide mig lidt.
Det skal lige siges jeg har de mest fantastiske og forstående svigerforældre, så der er ingen problemer heldigvis :-)
Jeg har snakket med veninder og min mødregruppe om de her ting og alle jeg snakker med er enige med mig i at det vi gør, er det rigtige, de deler selv samme holdning til rygning, gråd, allergivenlige produkter etc. Jeg ved jeg gør det rigtige for min lille elskede dreng, men hvordan kan jeg få min mor og stedfar til at respekterer at sådan er det hjemme hos os og så gider jeg ikke høre mere på det? Det må de bare accepterer!
Jeg håber virkelig at du kan hjælpe mig Helen, for jeg har det simpelthen så anstrengt i forhold til dem pt. at jeg ikke kan se, hvordan vi finder vejen tilbage.
På forhånd tak
Kærlig hilsen