Brev:
Første pasning natten over
6. maj 2012
Alder:
18 mdr.
Første pasning natten over
Kære Helen,
Nu hvor jeg har gået rundt om mig selv i et par uger, tyer jeg til dig, i håbet om, at du igen kan give mig et godt råd.
Om et par uger – i slutningen af maj – skal min datter på 18 mdr. passes natten over for første gang.
Min kæreste og jeg har planlagt en aften ude med overnatning – lidt stærkt tiltrængt kærestetid. Både min mor og min søster står på spring for at træde til som babysittere natten over. Men nu er jeg begyndt at få kolde fødder.
Derfor håber jeg, at du måske kan hjælpe med et par tip til forberedelsen?
Vores datter har ikke prøvet det med pasning så meget tidligere: Et par gange for et halvt års tid siden – men ellers har det mest været mig, der har puttet hende. Dels fordi hendes far går i skole om aftenen, dels fordi det nu engang blev sådan, og jeg synes, det er mægtig hyggeligt.
Hun falder i søvn – for det meste – i sin egen seng. Af og til på arm og bliver lagt – men natten starter altid i hendes egen seng. Henad midnat vågner hun som regel og hvis sutten ikke er nok, så kommer hun over i vores seng, hvor hun sover resten af natten.
Når hun vågner om natten, er det også mig, hun søger. Og begynder tit at græde, hvis jeg ikke er der (og fx er stået op eller på wc) – min kæreste forsøger at give tryghed og knus også, men det skal helst være mor – og vi skal helst ligge helt tæt, så vores kroppe rører hinanden hele vejen ned.
På det seneste har han også puttet et par gange. I starten var det med gråd og tænders gnidsel – men den sidste gang var det okay, efter jeg stak hovedet ind og kyssede godnat igen.
Min datter er vant til at blive hentet i vuggestuen og eftermiddagspasset af både min mor og søster, og begge har sagt, at de også gerne tager en træningsaften med putning, så det er kendt land inden overnatningen.
Men, Helen, jeg begynder jo at være i tvivl om, det er det for hasarderet at hun skal undvære os (mig) en hel nat, uden at have prøvet at blive aften-passet så meget før? Skal vi udskyde overnatningen til senere?
Hvordan kan vi forberede hende godt på det – så det bliver en dejlig og tryg oplevelse for hende?
Hvor tæt skal ”træningsaftnen være på”? Hvis det er i samme uge, bliver hun så (mere) ked af det, fordi hun kan huske, at vi ikke var der?
Og skal det være hjemme hos os – hvor hun er i trygge rammer, men måske undrer sig over, at vi ikke er der?
Eller er det bedre, at overnatningen sker ude, hvor hun så kan komme hjem? Mine forældre er lige flyttet, så hun har ikke været så meget derude?
Vi har rejst en del med hende, så hun er ret vant til at være nye steder, selvom det jo indtil nu har været sammen med os eller i hvert fald mig . Hun er en glad og tillidsfuld pige, der tager de fleste ting i stiv arm.
Måske er jeg dum og overbeskyttende, men jeg vil blive så glad for dine altid gode råd.
Mange hilsner
Anne-Katrine