Brev:
Mormor og farmor er ude i kulden
26. april 2012
Alder:
3 år
Mormor og farmor er ude i kulden
Hej Helen.
Min søn er en glad og tilfreds dreng på tre år - med alt hvad dertil hører af temperament :-) Jeg er ikke bekymret for ham, men der er sket noget, der gør, at han pludselig slet ikke vil have noget at gøre med sin mormor og farmor.
Det har stået på i ca 4 uger: Mormor passede ham, og han fik et raserianfald, da hun ville tørre hans hænder. Det var første gang, hun fik fornøjelsen af sådan en omgang med flitsbue og det hele, og hun har siden sagt, at hun ikke vidste, hvordan hun skulle tackle ham. Derfor blev hun i rummet, talte roligt til ham, men lod ham være. Til sidst satte hun sig ned på gulvet hos ham og forsøgte at røre ham og efter en rum tid fik hun lov at give ham et knus og han sad hos hende og græd af. Men han ville ikke sige farvel til hende, da hun gik.
Siden har han ikke villet have mormor i nærheden. Når hun er på besøg, siger han, at "mormor skal gå hjem" og "mormor må ikke besøge mig" og hans humør ændrer sig markant, når hun er der. Hun kan ikke gøre eller sige noget "rigtigt". I dag kom farmor og farfar så på besøg, og farmor fik samme modtagelse som mormor: Han vil ikke lade hende komme nær og siger "Jeg kan ikke li hende" - mens farfar fik stort kram og kys.
Vi har ikke gjort et stort nummer ud af det, og kun snakket om det, hvis vores søn selv har bragt det på bane. Sidst mormor var her, talte jeg dog med ham om det, da vi puttede. Han sagde, at han ikke ville have mormor på besøg. Så sagde jeg, at det var ok, at han er gal på mormor, men at hun er min mor, og jeg elsker hende, og derfor må hun gerne besøge mig sommetider.
Mormor er ked af situationen - især fordi de altid har haft et meget tæt forhold. Hun er den, der har passet ham mest og den eneste, han har overnattet hos flere gange. Også farmor har han altid været vild med, og jeg er ikke i tvivl om, at det er oplevelsen med mormor, der nu "smitter af" på farmor. Men hvorfor?
Jeg ved ikke, hvad der er sket den dag med mormor, jeg tænker, at hun på en eller anden måde har reageret "helt forkert", så han er blevet usikker på hende?
Hvad tænker du?