Brev:
Stort dilemma med pasning hos bedsteforældre
6. april 2011
Alder:
14 mdr.
Stort dilemma med pasning hos bedsteforældre
Hej Helen
Jeg skriver til dig igen nu fordi vi står i et – for os – stort dilemma. Vores datter er så privilegeret med 3 hold bedsteforældre – mormor og bedstefar, morfar og bedstemor og Farmor og farfar – og det er jo rigtig skønt med så mange. Men det er også frygteligt svært nogen gange at "dele sol og vind lige" som man siger.
Hun forguder sin mormor og bedstefar og har en rigtig tæt og nært forhold til dem – det har hun altid haft. Hendes morfar og bedstemor bor lidt længere væk, så dem ser vi ikke helt så ofte som de 2 andre hold og de har endnu til gode at passe hende selv. Hun er og har altid været en barn der har behov for meget tryghed og hun er bare en mor–pige. Men hun er blevet passet efterhånden en del gange af hendes mormor og det går så fint hver gang – hun har også sovet hos dem et par gange og de har aldrig problemer.
Men derimod har vi store problemer når farmor skal passe hende. Hun virker glad for sin farmor, men hun vil absolut ikke passes af hende. De har endnu ikke passet hende en hel dag – ej heller med overnatning af samme årsag. Min mand og jeg går på et sprogkursus hver mandag aften sammen, hvor farmor kommer hjem til os og skal passe hende. Hun giver nattøj på og putter hende. Men det går absolut ikke særlig godt. Hun skriger helt voldsomt og hjerteskærende, når vi tager af sted. Farmor siger det hurtigt går over, men at hun tydelig er mærket/sur over at vi ikke er der og sætter sig ofte til at sove med det samme. Det er nu kommet dertil hvor hun virker mærket af det – også når vi kommer hjem igen og dagen efter. Hun bliver helt panisk hvis jeg går så meget som bare ind i et andet rum og er tydeligt bange for vi skal gå fra hende. Vi er faktisk kommet så langt som at vi dropper kurset (der er ikke så mange gange tilbage) da vi heller ikke føler vi kan tillade os over for farmor at bede mormor komme og passe i stedet.
Når farmor har passet mandag aften sover hun ofte dårligt og vågner op når vi kommer hjem. Jeg synes det er rigtig synd – både for hende men bestemt også for farmor der vil hende det bedste. Vi havde jo håbet at når hun skulle passe hende nogle timer hver uge at det så ville blive bedre, men lige nu ser det ud til at have lige modsatte effekt. Men vi synes heller ikke vi kan byde vores lille pige dette hvis hun er så ked af det. Og vi har slet ikke de problemer når det er mormor. Hvorfor vi jo også ofte vælger hende til at passe hvis vi har brug for det..
Men som du sikkert kan regne ud er det en frygtelig svær situation, for farmor forstår ikke hvorfor hun ikke "får lov" til at passe hende en hel dag eller med overnatning. Men vi har det sådan at når det ikke går bedre end det gør, så vil det være synd for alle parter at de skal passe hende i længere tid. Og det er ikke fordi hun ikke ser dem særlig ofte – hun ser dem mindst en gang om ugen og lige så tit som hun ser mormor og bedstefar.
De 2 hold har også vidt forskellig indstilling til hende men sådan er det jo og de byder jo hver især ind med deres gode sider til hende. Vi har snakket meget om at prøve at sætte farmorpasning lidt på stand-by i en periode så vi ikke får "ødelagt" noget i deres forhold til hinanden og så må de prøve igen når hun blive lidt ældre – men jeg ved ikke om det er en løsning..
Jeg vil for alt i verden gerne at jeg kunne dele det lige mellem de 2, men som det er nu er jeg vel nød til at tænke på hvad der er bedst for min datter.. Jeg synes det er rigtig svært at gøre det rigtige i denne situation. Jeg vil for alt i verden gerne undgå at sårer nogle følelser hos bedsteforældrene, men omvendt er det jo min fornemmeste opgave at gøre, hvad der er bedst for vores datter lige nu.. Det er jo os der vælger hun skal passes og ikke hende selv.. Som du kan læse så føler vi virkelig vi står i et stort dilemma og jeg håber du har nogle gode råd at give os med på vejen..
På forhånd mange tak
Venlig hilsen
Kristina