Brev:
Bekymret svigermor
20. september 2010
Alder:
16 mdr.
Bekymret svigermor
Hej Helen
Skriver nu til dig igen. Vores søn er i mellemtiden blevet næsten 16 mdr og er en sund og kvik dreng. Men ikke desto mindre er jeg i et dilemma i forhold til min svigermor, som ofte bekymrer sig usædvanlig meget.
Det startede fra dag 1 på sygehuset, hvor mine svigerforældre var på det første barselsbesøg og min søn græd som spædbørn jo af og til gør. Hun sagde "han må da være sulten sådan som han græder". Dette var ikke tilfældet, han var træt og sov lidt efter sødt, så det var lidt af en "sejr" for mig som nybagt mor at kunne få den lille fyr til at sove og dermed modbevise svigermors påstand !
Dette er bare et af mange eksempler, hvor jeg føler, at min svigermor overskrider mine grænser. Var bl.a. meget bekymret, da han skulle i bad første gang "pas nu på det lille hoved"!
Særligt i starten blev jeg meget ked at alle de mange bemærkninger, da man som nybagt mor ofte er meget usikker og famler sig lidt frem. Når andre så kommenterer/ sætter spørgsmål ved ens handlinger, kan man nemt blive endnu mere usikker. Nu er jeg efterhånden mere sikker som mor, men kan dog mærke, at min svigermors kommentarer stadig irriterer mig.
I sommers hvor min søn gik med bare tæer bekymrede min svigermor sig meget om at vi lod ham gå rundt med feks en puttekasse i træ, da han kunne tabe den ned på de bare tæer! Hun kan også finde på at spørge om en af os ikke holder øje med ham, når vi er på besøg. Og så er det jeg tænker "selvfølgelig holder vi da øje med vores dreng".
Hun er så bekymret for at der skal ske ham noget., hvorfor de også lukker hunden ind i et andet rum selvom han er meget glad for den og elsker at klappe den. Jeg ved, at min svigermor gør det i den bedste mening, men det er jo i mine øjne bare helt misforstået at overbeskytte et barn på denne måde.
Min mand og jeg er helt enige om, at hendes bekymringer er helt overdrevne, men har begge svært ved at få sagt fra. Vi har haft svært ved at få børn, så derfor var glæden ekstra stor da det endelig lykkedes og vi er heller ikke helt unge førstegangsforældre (36 og 41). Tænker, at det måske kan være derfor min svigermor reagerer på denne måde, da hun også er ovenud lykkelig for sit lille barnebarn.
Vil høre om du har et godt råd til hvordan vi kan få sagt fra på en ordentlig måde. Jeg har ellers et godt forhold til hende og det vil jeg jo gerne bevare.
Med venlig hilsen
Ws mor.