Bekymret svigermor

20. september 2010

Alder:
16 mdr.

Bekymret svigermor

Hej Helen

Skriver nu til dig igen. Vores søn er i mellemtiden blevet næsten 16 mdr og er en sund og kvik dreng. Men ikke desto mindre er jeg i et dilemma i forhold til min svigermor, som ofte bekymrer sig usædvanlig meget.

Det startede fra dag 1 på sygehuset, hvor mine svigerforældre var på det første barselsbesøg og min søn græd som spædbørn jo af og til gør. Hun sagde "han må da være sulten sådan som han græder". Dette var ikke tilfældet, han var træt og sov lidt efter sødt, så det var lidt af en "sejr" for mig som nybagt mor at kunne få den lille fyr til at sove og dermed modbevise svigermors påstand !

Dette er bare et af mange eksempler, hvor jeg føler, at min svigermor overskrider mine grænser. Var bl.a. meget bekymret, da han skulle i bad første gang "pas nu på det lille hoved"!

Særligt i starten blev jeg meget ked at alle de mange bemærkninger, da man som nybagt mor ofte er meget usikker og famler sig lidt frem. Når andre så kommenterer/ sætter spørgsmål ved ens handlinger, kan man nemt blive endnu mere usikker. Nu er jeg efterhånden mere sikker som mor, men kan dog mærke, at min svigermors kommentarer stadig irriterer mig.

I sommers hvor min søn gik med ...

Annonce

... bare tæer bekymrede min svigermor sig meget om at vi lod ham gå rundt med feks en puttekasse i træ, da han kunne tabe den ned på de bare tæer! Hun kan også finde på at spørge om en af os ikke holder øje med ham, når vi er på besøg. Og så er det jeg tænker "selvfølgelig holder vi da øje med vores dreng".

Hun er så bekymret for at der skal ske ham noget., hvorfor de også lukker hunden ind i et andet rum selvom han er meget glad for den og elsker at klappe den. Jeg ved, at min svigermor gør det i den bedste mening, men det er jo i mine øjne bare helt misforstået at overbeskytte et barn på denne måde.

Min mand og jeg er helt enige om, at hendes bekymringer er helt overdrevne, men har begge svært ved at få sagt fra. Vi har haft svært ved at få børn, så derfor var glæden ekstra stor da det endelig lykkedes og vi er heller ikke helt unge førstegangsforældre (36 og 41). Tænker, at det måske kan være derfor min svigermor reagerer på denne måde, da hun også er ovenud lykkelig for sit lille barnebarn.

Vil høre om du har et godt råd til hvordan vi kan få sagt fra på en ordentlig måde. Jeg har ellers et godt forhold til hende og det vil jeg jo gerne bevare.

Med venlig hilsen
Ws mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire