Bedsteforældre – hysteri ved afsked

1. februar 2010

Alder:
3 år, 2 mdr.

Bedsteforældre – hysteri ved afsked

Hej Helen,

Som du måske husker fyldte Victoria 3 år i december (hendes lillebror Sebastian er nu 13 mdr) og hun er også startet i børnehave. Jeg synes, at hun på det sidste har gennemgået mange forandringer og har måske problemer med at takle nogle af dem...... hun smed bleen i august, og har ikke haft et eneste uheld siden, så det er ikke et problem – hun har sutten KUN når hun sover til middag og om natten; det er hun også indforstået med, så det er hellere ikke et diskutionsemne.

Victoria har et utroligt stor ordforåd af sin alder og taler i hele sætninger. Hun forstår mange ting, så vi taler meget med hende om tingene.... forandringer, hendes følelser o.l.

Det er svært for mig at forklare, men siden hun er startet i børnehave er hun pludselig blevet ’ældre’ i sin adfærd og er blevet meget mere snedig.

Det største problem i øjeblikket er bedsteforældrene. Victoria er det første barnebarn (fra begge sider) og har i 3 år været meget forkælet og har været 100 % i centrum. Hun har MEGET sjældent fået et nej, og har altid været en mester i at manuipulere bedsteforældrene til at gøre hvad hun vil og når hun vil. Vi (forældre) har observeret, at Victoria ikke har meget respekt for hvad bedsteforældrene siger, og det slags adfærd bryder vi os ikke om - vi vil jo gerne have, at hun skal opføre sig ordentligt og har derfor snakket med bedsteforældrene om.... vi synes, at det fra bedsteforældrenes side er på tide, at de ...

Annonce

... sætter grænser for Victoria.

Det er de så stille og roligt begyndt med, og det bryder Victoria sig aldeles ikke om – når hun ikke får sin vilje begynder hun at komme med hysteriske udfald (nogle hun ikke har haft før...... ved ikke hvor de kommer fra).

Bedsteforældrene kan ikke få hende til at falde til ro.... – de kan ikke klare, at hun skal være så ked af det, og de ved helt ærligt ikke hvordan de skal håndtere hende - og så ender det tit med at de giver efter alligevel.

Afsked plejer at være de værste...... når vi skal hjem efter en hyggelig aften eller hvis hun har været der alene og vi henter hende går hun fuldstændig i baglås og bliver totalt hysterisk. Jeg kan slet ikke tale med hende, så det ender med at hun får tøj på (imod hendes vilje) og bliver smidt ud i bilen. Det er så træls og vi bliver allesammen ked af når hun flipper sådan ud. Når vi så er kommet hjem og hun er faldet til ro siger hun, at hun er ked af at hun ikke har været sød og hun er ked af at hun ikke fik sagt farvel.

Så ender det med at vi ringer til bedsteforældrene, og hun snakker med dem og undskylder og siger at hun elsker dem. Over for os lover hun at hun nok skal være sød, for man må jo ikke være en slem pige...... vi bærer ikke nag, og taler ikke mere om det. Men det samme gentager sig gangen efter......... har du nogle forslag til, hvordan vi bryder disse hysteriske anfald???

På forhånd tak for dit råd.

Med venllig hilsen
Renata

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin