Amning og ammestop dreng 20 mdr

29. april 2006

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Amning og ammestop dreng 20 mdr

Kære Helen

Jeg har en dreng på ca. 20 mdr. Jeg står i en stor forvirring om, hvordan jeg skal afvende ham fra brystmælk.

Det er sådan at, da Villads var ca. 13 mdr. fik han sin første mellemøre betændelse.. uheldigvis vidste jeg ikke, at det var noget der ville komme igen og igen.. På et tidspunkt beslutter jeg at nu er det nu, han skal vendes fra, om natten, så vi kunne få en hel nats søvn.. Skal lige sige, at jeg er alene mor til Villads og at vi ikke har noget familie omkring os her hvor vi bor. De bor på Lolland. Så det var en stor beslutning, fordi jeg vidste jeg ville stå alene med dage og nætter.

Villads blev vendet fra en gang, da han var ni mdr. men den holdt ikke, jeg var træt en nat og han fik en tår! Hvilket jeg kan ærgre mig over den dag i dag.. Og alligevel ikke, for når det nu viser sig, han gentagne gange i løbet af efteråret og hele vinteren, ja faktisk ind til for nylig (Marts mdr.) skulle lide af mellem øre betændelse, plus alt det andet han fik raget til sig i vuggestuen, så skal jeg måske egentlig bare være glad for, at jeg havde mælk til ham og jeg kunne trøste ham med det...

Under de mange nætter med smerter, hvor han kun har sovet kort tid af gangen, måske en halv til en hel time, har han da trods alt fået noget søvn - i stedet for at græde. For ondt havde han. Flere mdr. har han kun været i vuggestue ca en uge ud af en mdr. Resten af tiden sygemeldt! Og jeg er endnu ikke kommet i arbejde igen, fordi jeg har villet tage mig af Villads - og det er jeg glad for...

Vi har begge nydt vores amninger og vi er selvfølgelig meget tæt på hinanden i og med vi er alene..

Villads har den samme seng som jeg og det har vi ikke lyst til, at lave om på!

Villads er en udadvendt dreng, der hviler i sig selv (Måske frugten af, jeg altid har lyttet til hans behov). Han er stærk og fungere rigtig godt, glad og nærmest frygtløs... Stædig og fuld af temperament..

Tilbage til efteråret.. Villads ca 15 mdr. Min beslutning om, nu er det NU..

Fire døgn- nøj hvor var jeg træt. Villads skreg op i mod fire timer adgangen! Min mor døde... Holder ud til døgn ni - kan ikke mere...

Går til lægen, for havde så en mistanke om noget var galt!
Bronkitis og mellemøre betændelse...

Py ha, nøj jeg ...

Annonce

... fik det rigtig skidt, men vidste det jo ikke...

Så går det efterhånden op for mig - mellemøre betændelse, ondt i ørene hele tiden og jeg beslutter mig for ro omkring os - tingene må tage den tid det tager!!!

Jeg finder så ud af ved egen hjælp (For ingen informationer omkring dette) At vi selv skal kontakte en ørelæge..

Villads får lagt dræn omkring februar, men det venstre dræn virker ikke... Utallige kontroller og der er HUL igennem.

Nu er Villads jo også ved at blive stor, jeg vil gerne amme ham lidt stadigvæk, men jeg vil også gerne snart sove!!!

De første par uger efter vågner Villads kun 1-2 gange i løbet af natten- Hold da op, jeg var jo fuld af energi om dagen..

Så beslutter jeg mig for, nu må der ske lidt, for han blev jo ammet, når han havde lyst og det har også været hyggeligt, men det kan jo ikke vare ved og han siger jo ikke selv fra..

Så alle de daglige amninger de bliver stoppet (for ca. 3 uger siden) Hvilket han har taget pænt.. Spørger ind imellem, men jeg sige "Nej, når du skal sove" (Så prøver han nogen gange og "Sove sove, som om han vil sove" Men det vil han ikke, han vil have mælk) Så jeg siger nej..

Så nu får han, når han skal sove - middag og aften og om natten!!

Men syntes så, her på det sidste, at han nærmest bare sutter alt det han ikke kan få om dagen, om natten...

Det jeg så ikke helt kan finde ud af nu, hvordan håndterer jeg resten? Skal jeg lærer ham og falde i søvn uden bryst mælk?
Lære ham at sove om natten uden bryst mælk?
Og i hvilken rækkefølge?
Skal jeg bibeholde et morgen bryst måltid?

Jeg skal lige sige, jeg ønsker det ganske naturligvis så smertefrit som muligt i og med jeg står alene om det..
Og så skal jeg jo også vendes fra!!!

Jeg syntes helt klart vi kommer til, at give afkald på en stor del af vores samvær, men kan også godt se, at det er nødvendigt, at vi kommer lidt videre i udviklingen!

Jeg er skræmt over, de ni døgn det tog sidst!!

Jeg har dog min søster, men hun har jo også sit liv "langt væk". Bedstemoren er der også, men også hun har sit liv og arbejde..

Faren spørger jeg ikke om hjælp!

Jeg har ikke "råd" til at det ikke lykkes denne gang, så jeg håber virkelig på GULDKORN fra dig...

Mange knus
Villads og mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder