Svamp, Raynauds eller?

23. februar 2023

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Svamp, Raynauds eller?

Kære Helen

Først og fremmest mange tak for en rigtig god brevkasse.

Før jeg stiller dig mine spørgsmål, kommer her lige lidt baggrundshistorie:

For snart 2,5 år siden blev jeg mor til en dejlig pige. Vi kæmpede i starten med amningen, da hun havde svært ved at skabe vakuum på brystet. Jeg døjede dog hverken med sår eller revner på brystet i forbindelse med ammeopstarten eller fik antibiotika.

Efter 10 dage havde hun lært at skabe vakuum uden at skulle have en masse hjælp. Herefter fik vi en del uger med ubesværet amning, og baby havde god sutteteknik. Da hun var omkring 7 uger gammel, begyndte jeg pludselig at mærke nålestik i brystet – både i brystvorten, rundt i brystet og i armhulen. Ved hjælp af Google og sundhedsplejersken fandt jeg hurtigt frem til, at det jo nok måtte være svamp. Jeg kom på Brentangel, og lillepigen fik Mycostatin. Vi smurte i fire uger uden reelle fremskridt, og nålestikkene blev ved.

Jeg forsøgte flere gange at få udskrevet en Fluconazol-kur, men lægen ville kun give engangsdoser. Til sidst forbarmede en anden læge i lægehuset sig, og jeg fik udskrevet en Fluconazol-kur med en mætningsdosis på 200 mg. og derefter 100 mg. i 14 dage. Det tog toppen af nålestikkene, men så skete der heller ikke yderligere bedring.

Lillepigen fortsatte naturligvis også sin behandling under hele forløbet, så jeg sikrede, at vi ikke smittede hinanden. Desuden var vi meget opmærksomme på alle hygiejnerådene i forbindelse med svamp (så som alt blev vasket ved 60 grader, sutter kogt i 10 minutter osv.), kostrådene i forbindelse med svamp (ingen sukker, mel, gær osv.), og jeg spiste probiotika. Jeg var undervejs løbende i dialog med både kommunale ammevejledere og en privat ammevejleder.

Jeg snakkede en del med den private ammevejleder om, hvorvidt det også kunne være Raynauds Syndrom, som var på spil, da mine brystvorter godt kan blive hvide yderst på spidsen, når jeg træder ud af badet eller når baby slipper brystvorten. Jeg kunne dog umiddelbart ikke lige se sammenhængen imellem, hvornår brystvorten blev hvid, og hvornår stikkene kom. Da Fluconazol-kuren ikke virkede, blev jeg anbefalet at holde et par dages pause. Her tog nålestikkene til i styrke og hyppighed. Jeg begyndte derfor på endnu en Fluconazol-kur (200 mg. som mætningsdosis og 100 mg. i 14 dage), og her begyndte jeg samtidig på et calcium-/magnesiumtilskud i håbet om, at det måske kunne afhjælpe stikkene, hvis nu at det var Raynauds, som var på spil. Jeg behandlede derfor to ting på en gang. 10 dage inde i kuren forsvandt stikkene endelig, og jeg fortsatte på Fluconazol 7 dage mere efter at være symptomfri (som det jo anbefales).

Jeg fandt aldrig ud af, om det var Fluconazolen eller calcium-/magnesiumtilskuddet, som fik stikkene til at gå væk, og dermed ikke om det var svamp eller Raynauds, som jeg havde døjet med. Efter dette behandlingsforløb på i alt otte uger, har jeg ammet min datter videre frem til nu (altså i knap 2,5 år), og vi har i den periode ikke haft lignende eller andre problemer med amningen.

Det var lidt baggrundshistorie. Så skruer vi frem til i dag. For syv uger siden blev jeg mor til endnu en skøn pige. Hun ...

Annonce

... hoppede direkte på brystet med en flot sutteteknik, og amningen kørte bare derudad. Så ingen sår eller revner på brystvorten eller antibiotika til mig. Jeg har desuden siden fødslen taget calcium-/magnesiumtilskud for at være "tanket" op på dette.

Da lillepigen var næsten 4 uger gammel, kunne jeg pludselig mærke de genkendelige nålestik i brystvorte, brystet og armhulen. Jeg fik hurtigt Brentangel til mig og Mycostatin til børnene, skruede op for hygiejnen, væk med sukker, mel og gær, og begyndte at tage probiotika. Efter tre dage med Brentangel og ingen lindring hos mig, fik jeg en Fluconazol-kur (200 mg. mætningsdosis og 100 mg. i 14 dage). Efter en uge havde jeg ingen bedring mærket. Det havde ikke engang taget toppen af stikkene. Til gengæld havde jeg fået en del bivirkninger med brændende fornemmelser i armene og ryggen.

Sammen med en privat ammevejleder fandt jeg frem til, at international forskning og sundhedsvæsenet i mange andre lande anbefaler dobbelt dosis af Fluconazol. Jeg gik til lægen med diverse artikler og vejledninger fra udlandet og fik udskrevet endnu en Fluconazol-kur, men denne gang på 400 mg. som mætningsdosis og 100 mg. x 2 i 14 dage. Bivirkningerne tog til, og jeg fik også sådan nogle syrefornemmelser i mine bryster og ømt brystvæv. Nu er jeg 10 dage inde i behandlingen. Bivirkningerne er så småt forsvundet, men tilbage står jeg stadig med nålestikkene, som næsten er de samme som til at begynde med.

Hverken min læge eller private ammevejleder ved, hvordan de skal hjælpe mig yderligere. Jeg har i dag været på Brystklinikken på Sygehuset, da ingen af de afdelinger på Sygehuset, som har med fødsler, små børn og amning at gøre, vil hjælpe en mor med ammeproblemer, når ens barn er mere end 1-2 uger gammel. På Brystklinikken kunne heller ikke rigtig hjælpe mig med at finde ud af, hvad jeg fejler.

På baggrund af mine egne forslag til lægen på Brystklinikken skal jeg nu aflevere en mælkeprøve til dem, som de kan pode for svamp og bakterier, og tale med egen læge om eventuel behandling for Raynauds med Nifedipine. Jeg er allerede blevet podet for bakterie og svamp på brystvorten. De prøver var negative, og mit infektionstal er normalt. Min behandling med Fluconazol udløber om fire dage.

Min læge vil ikke gøre behandlingen længere, men jeg er meget nervøs for at stoppe på pillerne, da jeg frygter store smerter, som jeg har læst andre med svamp have. Desuden er jeg meget bange for, at jeg vil blive nødt til at stoppe amningen på grund af smerter. Jeg har ikke ammet min store datter i over to uger for at mindske smitterisikoen (selvom begge børn er i behandling), og det er en stor sorg for mig, at amningen med hende skulle slutte på denne måde efter næsten 2,5 år. Men lige nu er jeg mest ulykkelig og bekymret over, at jeg må droppe amningen med den lille samtidig med, at jeg skal have smerter, som jeg ikke ved, hvornår vil gå væk.

Mine spørgsmål til dig er derfor:

1. Hvad tror du, at jeg fejler?

2. Hvad vil du anbefale mig at gøre nu og i de næste par uger?

På forhånd tak for dit svar – Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
en meget frustreret og ulykkelig mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger