Brev:
Ammestop - knap 2 år
25. maj 2021
Alder:
23 mdr.
Ammestop - knap 2 år
Kære Helen.
Mads fylder 2 år om tre uger og han bliver fortsat ammet. Det er når han puttes om aftenen og så i løbet af natten (lidt forskelligt, hvor hyppigt, men måske 2-5 korte amninger i løbet af en nat). Jeg har før skrevet til dig angående en plan for stop af natamningen, men det er ikke blevet til noget, da hans far ikke rigtig vil samarbejde, da han taler for fuldt ammestop og synes Mads skal lære at sove i sin egen seng. Jeg er meget glad for at amme ham til natten, da det virkelig er en dejlig stund mellem os, men jeg er træt af de hyppige opvågninger om natten.
Nu varer det ikke så lang tid før jeg skal vaccineres mod coronavirus (6-8 uger) og jeg tænker derfor ammestop er aktuelt, da man ikke anbefaler vaccination til ammende.
Jeg vil derfor høre om du har et forslag til en plan for ammestop/nedtrapning eller hvad du anbefaler i perioden inden vaccination.
Lige nu bliver Mads ammet ved 20-tiden i dobbeltsengen, hvorefter hans far putter ham i hans tremmeseng. Han er derfor vant til at blive puttet af far og er tryg ved det. Hvis jeg forsøger at putte ham, så vil han op til mig og bliver ked af det.
Han vågner nogle dage inden vi går i seng og hans far går så ind og får hurtigt hjulpet ham videre i søvnen i tremmesengen. Ellers vågner han første gang mellem 23 og 01.00 og kommer han op i dobbeltsengen og bliver ammet og sover videre i dobbeltsengen resten af natten. Han vågner en del gange om natten, nok mellem 2 og 6 gange. Bliver kortvarigt ammet og sover videre, nogle gange kan han godt puttes uden brystet, men det er sværere jo længere ud på natten vi kommer. Om morgenen når han vågner, vil han også meget gerne ammes de fleste dage. Fra vi står op og til han skal puttes om aftenen, er han slet ikke interesseret i amning og han forbinder det kun med at putte og sove.
Håber du har et forslag til, hvordan vi bedst håndterer ammestop i familien samt får ham til at sove i sin tremmeseng om natten.
Hilsen herfra