Ammestop - knap 2 år

25. maj 2021

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Ammestop - knap 2 år

Kære Helen.

Mads fylder 2 år om tre uger og han bliver fortsat ammet. Det er når han puttes om aftenen og så i løbet af natten (lidt forskelligt, hvor hyppigt, men måske 2-5 korte amninger i løbet af en nat). Jeg har før skrevet til dig angående en plan for stop af natamningen, men det er ikke blevet til noget, da hans far ikke rigtig vil samarbejde, da han taler for fuldt ammestop og synes Mads skal lære at sove i sin egen seng. Jeg er meget glad for at amme ham til natten, da det virkelig er en dejlig stund mellem os, men jeg er træt af de hyppige opvågninger om natten.

Nu varer det ikke så lang tid før jeg skal vaccineres mod coronavirus (6-8 uger) og jeg tænker derfor ammestop er aktuelt, da man ikke anbefaler vaccination til ammende.

Jeg vil derfor høre om du har et forslag til en plan for ammestop/nedtrapning eller hvad du anbefaler i perioden inden vaccination.

Lige nu bliver Mads ammet ved 20-tiden i dobbeltsengen, hvorefter hans far putter ham i hans ...

Annonce

... tremmeseng. Han er derfor vant til at blive puttet af far og er tryg ved det. Hvis jeg forsøger at putte ham, så vil han op til mig og bliver ked af det.

Han vågner nogle dage inden vi går i seng og hans far går så ind og får hurtigt hjulpet ham videre i søvnen i tremmesengen. Ellers vågner han første gang mellem 23 og 01.00 og kommer han op i dobbeltsengen og bliver ammet og sover videre i dobbeltsengen resten af natten. Han vågner en del gange om natten, nok mellem 2 og 6 gange. Bliver kortvarigt ammet og sover videre, nogle gange kan han godt puttes uden brystet, men det er sværere jo længere ud på natten vi kommer. Om morgenen når han vågner, vil han også meget gerne ammes de fleste dage. Fra vi står op og til han skal puttes om aftenen, er han slet ikke interesseret i amning og han forbinder det kun med at putte og sove.

Håber du har et forslag til, hvordan vi bedst håndterer ammestop i familien samt får ham til at sove i sin tremmeseng om natten.

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.